Hjelpekilden
  • Hjem
  • Vårt arbeid
    • Infomateriell >
      • Ditt liv, dine rettigheter
      • Små sko, stor tro
      • Voldsrapport
      • Trang tro?
      • Hva skal vi se etter?
      • Unge ekskluderte
    • Foredrag
    • Politisk arbeid
    • Hjelpetilbud >
      • Digitale samtalegrupper
      • Kafègruppe
      • Samtalegrupper i ditt distrikt
      • Foreldrenettverk
      • Kontaktperson
      • Chat
      • Mentorfamilie
    • Prosjekter >
      • Prosjekt TID
      • Voldsrapport
      • Den usynlige kontrollen
      • Frifall kunstutstilling
      • Podkast: Utbryterne
      • Ditt liv, dine rettigheter
      • Små sko, stor tro
      • Fra offer til ressurs
      • Etter den vanskelige troen
      • Rettighetsworkshop
  • Stemmer
  • Info
    • Info-sider om trossamfunn >
      • Brunstad Christian Church
      • Guds Menighet i Lofoten
      • Mormonerne
      • Jehovas vitner
    • Artikler
    • Faglig
    • Bokomtaler
  • Blogg
  • Om oss
    • Kontakt oss
    • Om oss >
      • Om Hjelpekilden
      • Styret
      • Lokalavdelinger
      • Logo
      • Fargepalett
    • Historikk >
      • Årlige rapporter
      • Historikk
    • Mål og vedtekter >
      • Visjon og hovedmål
      • Vedtekter
      • Etiske retningslinjer
    • Medlemskap
    • Nyhetsbrev
    • Samfunnsnytte
  • Støtt oss

Seksuelle overgrep: Trossamfunnene må selv ta ansvar

6/7/2015

20 Comments

 
Picture
Trossamfunnet Jehovas vitner har i de siste årene fått mye negativ oppmerksomhet i media som følge av gjentatte skandaler knyttet til seksuelle overgrep mot barn i trossamfunnet, og den interne håndteringen av dette som tillot overgrepene å fortsette.

Siden 2012 har trossamfunnet som følge av slike saker på verdensbasis blitt dømt til å betale 139 millioner kroner i erstatning til ofre for seksuelle overgrep. Senere i denne måneden, 27. juli, følger den siste av en lang rekke saker mot trossamfunnet, når australske Royal Comission into Institutional Responses to Child Abuse starter sin offentlige høring for å se på Jehovas vitners håndtering av overgrepssaker i landet.

J
W Broadcasting er en egen nettbasert kanal for trossamfunnet Jehovas vitner, og i det timeslange programmet for juli måned er det blant annet fokus på seksuelle overgrep. Tony Morris, medlem av Jehovas vitners Styrende råd, forteller at seksuelle overgrep har eksistert i tusener av år og i alle kulturer, før det er blitt økt fokus på skadene og omfanget av dette de siste førti år.

Tony Morris sier videre at Jehovas vitner som religiøs organisasjon tar kraftig avstand mot seksuelle overgrep, og hevder at organisasjonen er pro-aktiv, ved å vise til artikler i egne publikasjoner rundt tematikken så tidlig som på 80-tallet. Blant annet inneholdt publikasjonen Våkn Opp 22. juni 1982 en artikkel som advarte mot homoseksuelle menn som forgrep seg mot unge gutter. "Shame on them," sier Morris.


Henvisningen til at seksuelle overgrep har skjedd i alle kulturer til alle tider oppfattes som en fraskriving av ansvar. Etter å videre ha lagt fram bevis for at trossamfunnet er uten ansvar, ved å vise til egenproduserte fordømmende artikler om tematikken, så ser vi her ut til å bli ledet til å lete etter en syndebukk for seksuelle overgrep mot barn i homofile menn. Her er det mye å ta tak i.

I dette innlegget vil vi se bort fra drøftingen av juridisk ansvar, dette kan Royal Commission i Australia bedre enn oss, og det har California Court,  San Diego Superior Court og London High Court drøftet tidligere. De har alle påpekt at Jehovas vitners interne håndtering av opplysninger om overgrep har beskyttet overgriperen og slik bidratt til at overgrepene har fått fortsette, noe som har gjort trossamfunnet juridisk ansvarlig for overgrep og dermed også økonomisk erstatningsansvarlig. Vi ønsker derimot å se på et ansvar som sjeldent blir drøftet. 

Ved å granske avisartikler de siste tredve år om sex-overgrep i forskjellige trossamfunn, kan vi se flere likheter. Alle forteller at de er klart i mot seksuelle overgrep, og at de slår hardt ned på dette. De forteller videre at de lever med Bibelen som rettesnor, og at Bibelen også fordømmer seksuelle overgrep. Og ingen trenger å betvile sannhetsgehalten i dette.

Men at trossamfunn er i mot overgrep, er dessverre uinteressant i denne sammenhengen. Selvsagt fordømmer ethvert trossamfunn i likhet med samfunnet forøvrig seksuelle overgrep mot barn, det skulle ellers bare mangle. Men å innse at de selv legger grobunn for overgrep, er det liten kunnskap om.


Picture
At trossamfunnene er imot overgrep, er dessverre uinteressant
Picture

For dessverre er det slik at et trossamfunn som knytter seksuell lyst og onani til skam, som fordømmer homoseksualitet eller sex utenfor ekteskapet, faktisk lager et miljø som gir grobunn for seksuelle overgrep. Sexologien viser at seksuell undertrykkelse i barndommen er en viktig faktor i det å utvikle seksuell overgrepsadferd, dette kommer tydelig fram i psykoterapien av mennesker som har begått seksuelle overgrep.

Når mennesker lever i miljøer med et svært restriktivt syn på seksualitet, og som stadig kjemper i mot tanker som er knyttet til seksualitet, kan dette føre til impulshandlinger som de selv ikke har kontroll over. Når slike naturlige følelser som er en del av oss mennesker ikke blir anerkjent, må den få utløp på en eller annen måte, og for mange har det dessverre opplevdes enklere å la dette gå utover små barn.

Skal et trossamfunn redusere fremtidige overgrep så er det ikke nok å ha en negativ holdning til overgrep, man må skape et miljø som ikke undertrykker seksualiteten.

Morris henviste til homoseksuelle menn som forgrep seg på unge gutter, noe som kan tolkes som at seksuelle overgrep anses som en av følgene av homofili. Sammenhengen er nok en annen.

Forskning på de mange overgrepene gjort av prester i den katolske kirke, har avdekket at de homofile prestene anså sex med voksne menn som en truende bekreftelse på deres seksuelle legning, mens overgrep mot unge gutter ble ansett både som en uskyldig guttelek og noe som ikke ville true deres identitet eller bekrefte deres legning. Sexologene hevder at homofile som lever i et miljø som fordømmer homofili, og som derfor har valgt å undertrykke sin seksualitet, rett og slett står i fare for å utvikle overgrepsadferd. Flere forskere påpeker derfor at kirken selv må ta ansvar for de homofile prestene og deres seksuelle tragedier og de mange ofre i dette kjølvannet.

Det samme ønsker vi å si til trossamfunn som Jehovas vitner, Brunstad kristne menighet, Guds menighet, menigheter i Trosbevegelsen og flere, der vi kjenner til utallige overgrepssaker: Ta ansvar! Dere har skapt et miljø som fordømmer all seksualitet som ikke foregår i et heterofilt ekteskap, og dermed selv lagt grobunn for seksuelle overgrep. Å vise til at dere har Bibelen som rettesnor og at dere fordømmer seksuelle overgrep oppleves som kunnskapsløst og som en uverdig ansvarsfraskrivelse. 


Dere kan skrive så mange velmenende artikler om tematikken som dere måtte ønske, men dette hjelper ikke. Så lenge dere har holdninger som undertrykker seksualitet, så vil det alltid være en risiko for seksuelle overgrep i deres miljø. Og dette bør dere ta ansvar for.


Et annet ankepunkt er når internjustis tilrettelegger for at overgrep kan fortsette. Dette tar vi opp i neste blogginnlegg.



Hilde Langvann, 7/7-2015
Hjelpekilden Norge


Kilder: 

JW Broadcasting juli måned (42:00)
JW Broadcasting, film til barn om seksuelle overgrep
Sex & Sekten: Overgrep
Bacheloroppgave: Lukkede trossamfunn og seksualitet (anonym)
JW lawsuit 2012
JW lawsuit 2014
JW lawsuit 2015
Royal Commission i Australia, høringer 27. juli 2015

Guds Menighet om overgrep



20 Comments
PAR
12/7/2015 02:38:19 am

Det er rosverdig at du ønsker å hjelpe andre mennesker, men du har et alvorlig handikap som du ikke er skyld i selv: Du ble født noen år for seint til tydelig å fått vært vitne til den markante endringen (den sexuelle revolusjonen - nye moral) som begynte å tone flagg sent på 50-tallet. Du har selv blitt en del av den nye moral og da er det svært vanskelig å evne å se tingene fra et annet perspektiv som de som er noe eldre enn deg gjør. Du har ikke vært vitne til at gamle verdinormer smuldrer bort og du har ikke sett den tiden da selviskheten ikke satt i høysetet slik den har gjort fra før du var ei lita jente. Du ble til etter at det hadde skjedd. Du har bare vært vitne til at det har gått fra verre til enda verre når det gjelder alle typer sexuell aktivitet. Det du egentlig forfekter ved det du sier er barns rett til å bli mishandlet, prostituert, homoseksuelle etc. Det synes jeg er mer skremmende enn det du prøver å komme til livs i artikkelen din.
Når det dreier seg om homosexuelles adferd så skjedde det mange ting bak kulissene - sannsynligvis lenge før du begynte å engasjere deg i disse temaene.
Les dette om Hauker og Kyllinger. Det har vært fortiet av de som støtter den frie sexualmoral. Mrk. Dette innlegget er fra tidlig 80-tall:

HAUKER slår ned på kyllinger, og bøndene har derfor et ladd haglgevær for hånden, slik at de kan skyte haukene. I dag blir de engelske ordene for hauker og kyllinger imidlertid også brukt i en annen betydning. «Kyllingene» er unge gutter, og «haukene» er voksne homofile. Men her slutter sammenligningen. Bøndene mangler. Lovene er utilstrekkelige, håndhevelsen er dårlig, dommerne er lemfeldige, og «kyllingene» blir offerne. Dette problemet er ikke nytt. Det går helt tilbake til lenge før kristendommen oppstod. Men i det siste tiåret har «haukene» drevet en stadig mer intens jakt på «kyllingene». Deres skamløshet har forarget de elementer i samfunnet som fortsatt er i stand til å bli forarget.
Noen hevder at både i New York og i Los Angeles er gutter mer etterspurt enn jenter. En politimann i Los Angeles sier: «Tallene for dette området viser at forholdet er cirka 70—75 prosent gutter til 25 prosent jenter.» I staten Massachusetts ble det avslørt en call boyorganisasjon, hvor 250 gutter stod til disposisjon og kunne yte seksuelle tjenester overalt i staten mot en betaling på 50 dollar og oppover. Det viste seg imidlertid at dette bare var en avdeling av en landsomfattende organisasjon som hadde sitt hovedkvarter i Houston i Texas. «Haukene» kunne ringe opp fra hele landet og bestille «kyllinger» pr. telefon. I løpet av en halv time møtte en gutt opp hos kunden, forutsatt at «haukens» kredittkort var i orden.
«Haukene» har organisert seg i grupper og krever å bli betraktet som respektable. En organisasjon i California som kaller seg Rene Guyon, skryter av å ha 8500 medlemmer. Deres motto er «Sex by eight or it’s to late» («Sex ved åtteårsalderen, ellers er det for sent»). Det finnes utallige andre sexorganisasjoner for menn og gutter. Det er utarbeidet lister som viser hvor i de enkelte stater det kan plukkes opp gutter. En av disse organisasjonene har sitt hovedkvarter i London med avdelinger i De forente stater og i andre land. De homoseksuelle presser på for å få forandret lovene, for å få senket lavalderen og for å få legalisert kjønnslig omgang mellom voksne og barn. De kjemper for barnas rettigheter, sier de, og fremstiller seg selv som forkjempere. Som Gay Community News sa:
«De homofiles frigjøringsbevegelse kjemper ikke bare for voksnes rett til fritt å delta i homoerotiske handlinger, men også for at millioner av barn i vårt samfunn skal kunne ha et fritt seksualliv . . . og [for] barns rett til å råde over sin egen kropp. I en tid da barnemishandling er sterkt utbredt, er det ironisk at det er menn som elsker gutter, som blir gjort til de virkelige forbryterne.»

Og jeg gjentar meg selv til slutt:
"Det du egentlig forfekter ved det du sier er barns rett til å bli mishandlet, prostituert, homoseksuelle etc. Det synes jeg er mer skremmende enn det du prøver å komme til livs i artikkelen din".

Reply
Espen
17/7/2015 04:33:25 am

Ennå et eksempel på vitnenes alternative virkelighet hvor alt blir vridd, vrengt og snudd opp ned. Homofili og pedofili er ikke det samme. Homofile kjemper ikke for pedofiles "rettigheter". Punktum. I virkelighetens verden er det slik at vitnenes praksis i overgrepssaker i menighetene tillater overgripere å fortsette med sine overgrep. Saker blir ikke politianmeldt, Verken ofre eller overgripere får profesjonell hjelp.De sender barn i menigheten ut for å forkynne - alene med kjente overgripere, Jfr Conti saken. Dette foreligger det domsavsigelser på.

Reply
In the name of Jesus Christ
17/7/2015 07:28:01 am

Dette kjenner jeg meg så absolutt ikke igjen i etter en oppvekst i JV på 1980 og 1990 tallet. Unødvendig å spre løgnaktig propaganda bare for å skade organisasjonen, det får være måte på. Jeg er selv ikke et døpt vitne i dag, men jeg respekterer organisasjonen og deres teologi.

Løgnaktig propaganda?
6/8/2015 12:56:05 am

Når det foreligger flere domsavsigelser.

Det er ganske vanlig i lukkede miljøer at informasjon som kan skade menigheten blir holdt tilbake, selv om det går ut over uskyldig tredjepart. Bare se hvor lang tid det tok før den katolske kirke anerkjente overgrepene begått av sine tjenestemenn.

Anonym
17/7/2015 07:40:37 am

Enig :-)

Reply
Hilde Langvann
17/7/2015 08:14:59 am

Jeg synes det er vanskelig å forholde seg til det du skriver her, både pga bruk av argumentum ad hominen, og pga den merkelige sammenblandingen av homoseksualitet og pedofili.

Din kommentar sammenfaller med Jehovas vitners virkelighetsforståelse og historieforvansking rundt moral og seksualitet.

Det kan i mange tilfeller være tilnærmet umulig å se utenfor boksen når ens verdenssyn er formet av ensidig propaganda i flere tiår. Men når man har inntatt holdningen at et restriktivt seksualsyn er viktig for å feks motvirke feks overgrep, så har man dessverre feilet stort. Man må snu opp ned på alt man har lært, og se til "verdslig" vitenskap i denne sammenhengen. Og forskningen er krystallklar, det er miljøer med et restriktivt syn på sekualitet, der man forbinder seksuell lyst og begjær med skam, der legger man grobunn for seksuelle overgrep. Feks; I vestlig sammenheng regnes USA som det mest seksuelt undertrykkende landet i verden. Samtidig topper USA statistikk for seksuelle overgrep. Er ikke det et viktig paradoks? Sexologien viser at seksuell undertrykkelse i barndommen er en viktig faktor i det å utvikle seksuell overgrepsadferd, dette kommer tydelig fram i psykoterapien av slike mennesker. Skal et trossamfunn redusere fremtidige overgrep så er det ikke nok å ha en negativ holdning til overgrep, man må skape et miljø som ikke undertrykker seksualiteten.

Fundamentalistiske trossamfunn som Jehovas vitner har et unormalt fokus på seksualitet, det er ingen annen samfunnsinstitusjon som er så sex-fokuserte. Man forkynner at man må ha strenge regler vedrørende seksualitet og leter opp bibelvers som man mener underbygger dette, og forkynner videre at alternativet er et Sodoma Gomorra. Men er dette riktig?

Reply
Aksel
17/7/2015 03:34:48 am

Kjære vene. At dere vitner ikke klarer å separere homofili, prostitusjon og pedofili gir meg grunn til bekymring.

Når det samtidig vises til "moralen på 50-tallet",klarer jeg strengt tatt ikke ta dere seriøst.

Reply
In the name of Jesus Christ
17/7/2015 07:18:52 am

Hei vil bare si at jeg tror ikke at misbruk av barn er noe problem hos JV, jeg er selv oppvokst i JV og ingen tvil om at organisasjonen sterkt fordømmer dette. De som har Guds ånd vil ikke forgripe seg på barn. Husk at det er ufullkommenheten hos mennesker som skaper tragedien ikke læresetningerne i seg selv. JV har bibelen som sin eneste trossbekjennelse og den er sann og troverdig.

Reply
Hilde Langvann
17/7/2015 07:38:01 am

Her ser det ut til at du ikke har lest innlegget mitt. Innlegget viser til at Jv og andre religiøse organisasjoner selvsagt fordømmer overgrep. Men dette er uinteressant så lenge de har et syn på seksualitet som lager grobunn for seksuelle overgrep. Dette er noe som støttes av forskning på tematikken, les gjerne kildene.

Reply
In the name of Jesus Christ
17/7/2015 07:57:43 am

Jeg har lest innlegget ditt Hilde og må bare få lov til å uttrykke at jeg er dypt uenig i din konklusjon. Den høye moralen innenfor JV sin organisasjon skaper overhodet ikke noe grobunn for seksuelle overgrep mot barn. Som sagt det får være måte på å spre løgnaktig propaganda om organisasjonen. Jeg vil heller tro at det motsatte er tilfelle altså en forebyggende effekt mot seksuelle overgrep fordi bibelen sterkt fordømmer dette.

Hilde Langvann
17/7/2015 08:26:22 am

Min blogg handler i hovedsak om å viderformidle forskning, og i denne blogposten har jeg viderformidlet forskning på tematikken seksuelle overgrep vs restriktiv seksualitet. Når du sier at du er uenig i "min" konklusjon, så stiller du deg over psykologer, sexologer og forskere og mener at du vet mye bedre. At bibelen fordømmer noe er ikke ensbetydende med at Jehovas vitner ( i dette tilfellet) har en forebyggende effekt. Les en gang til hva jeg skriver:

Et trossamfunn som knytter skam til onani og lyst, som fordømmer homoseksualitet eller sex utenfor ekteskapet, lager et miljø som gir grobunn for seksuelle overgrep. Sexologien viser at seksuell undertrykkelse i barndommen er en viktig faktor i det å utvikle seksuell overgrepsadferd, dette kommer tydelig fram i psykoterapien av slike mennesker. Skal et trossamfunn redusere fremtidige overgrep så er det ikke nok å ha en negativ holdning til overgrep, man må skape et miljø som ikke undertrykker seksualiteten.

espen
17/7/2015 09:10:26 am

Om du har aldri så mye hatt en oppvekst under tårnet hjelper det ingenting hva du tror. Fakta taler for seg. Det er flere norske menigheter hvor overgripere bare kunne fortsette med sine handlinger fordi eldsterådet aksepterte deres "anger" - og ikke gjorde noenting for å hindre nye overgrep. De som er utsatt for overgrep har stått frem og fortalt om disse - også i Norge. Vakttårnet betaler ut millioner til ofre for overgripere i menighetene i USA. Det finnes dommer hvor tårnet er dømt til å betale ut erstatninger. Du kan bare google Candace Conti. Fakta taler for seg.

Reply
In the name of Jesus Christ
17/7/2015 09:14:47 am

"Et trossamfunn som knytter skam til onani og lyst, som fordømmer homoseksualitet eller sex utenfor ekteskapet, lager et miljø som gir grobunn for seksuelle overgrep. Sexologien viser at seksuell undertrykkelse i barndommen er en viktig faktor i det å utvikle seksuell overgrepsadferd, dette kommer tydelig fram i psykoterapien av slike mennesker. Skal et trossamfunn redusere fremtidige overgrep så er det ikke nok å ha en negativ holdning til overgrep, man må skape et miljø som ikke undertrykker seksualiteten". Ok så en avholdsforening mot alkohol bidrar til at folk begynner med narkotiske stoffer i stedet for å tilfredsstille sitt behov for nytelse? Dette blir for dumt og jeg tror de fleste som leser denne tråden er enig med meg i det. Kan nevne at da jeg vokste opp i JV på slutten av 1980 tallet var det heller sånn at jeg fikk beskjed om å gå sømmelig kledd også hjemme.

Reply
Hilde Langvann
17/7/2015 09:18:34 am

"Ok så en avholdsforening mot alkohol bidrar til at folk begynner med narkotiske stoffer i stedet for å tilfredsstille sitt behov for nytelse? Dette blir for dumt og jeg tror de fleste som leser denne tråden er enig med meg i det."

Det har du nok helt rett i, den sammenblandingen du gjør her blir nok rett og slett for dum.

Reply
In the name of Jesus Christ
17/7/2015 09:45:17 am

Ja det blir for dumt å påstå at et trossamfunn som praktiserer høy moral legger opp til seksuelle krenkelser mot barn.

Hilde Langvann
17/7/2015 09:51:31 am

Absolutt. Høy moral snakker verken jeg eller forskningen jeg refererer til om.

In the name of Jesus Christ
17/7/2015 08:56:42 pm

" Skape et miljø som ikke undertrykker seksualitet" . Du kjenner minst Iike godt til JV sin teologi som det jeg gjør Hilde. I følge bibelen er sex kun godkjent innenfor et ekteskap og så lenge bibelen er JV sin eneste trossbekjennelse kan de ikke fire av på det kravet. Det er et strengt krav å følge og det er høyst frivillig om man ønsker å være med i JV eller ikke.

Reply
Merete
19/7/2015 04:30:10 am

Jeg er helt enig med bloggeren...og fakta.
Etter nesten 40 år i JV var det herlig å kunne forlate organisasjonen og å bli respektert som menneske. Jeg kjenner selv personer som er dømt for overgrep og som var medlem i vår menighet....Bare det faktum at ingen advarte oss barn om vedkommende får meg til å bli kvalm. Og da vi prøvde å unngå ham fordi vi synes han var ubehagelig, ble vi plassert på samme bokstudie... Vi måtte jo godkjenne de som Jehova godkjente....
Bare fordi enkelte kom seg velberget igjennom en oppvekst iJV, betyr ikke at ingenting er galt.

Reply
Anonym
20/7/2015 08:19:41 am

JV sin organisasjon kan ikke beskyldes for at enkelt individer har begått overgrep mot barn. Kan nevne at da jeg vokste opp var mor oppriktig med i JV mens far ikke fulgte reglene og var alkoholiker i praksis. Det var tøft til tider og vokse opp med rusmisbruk, men jeg kan ikke skylde på organisasjonen av den grunn. Vi har alle ansvar for egne valg og avgjørelser.

Reply
Hilde Langvann
20/7/2015 06:06:20 pm

Som alltid er det en fordel å lese innlegget før man kommenterer. ;-)

Reply



Leave a Reply.

    Kategorier

    All
    Æreskultur
    Barns Rettigheter
    Ekskludering
    Hjelpetilbud
    Identitet
    Indoktrinering
    Integrering
    Juss
    Overgrep
    Politikk
    Privatskoler
    Psykisk Helse
    Seksualitet
    Skråblikk
    Sosial Kontroll
    Usunn Tro
    Veien Ut
    Veien Videre
    Vold I Nære Relasjoner

    Arkiv

    November 2022
    July 2022
    June 2022
    May 2022
    April 2022
    September 2021
    March 2021
    January 2021
    December 2020
    November 2020
    October 2020
    May 2020
    April 2020
    March 2020
    January 2020
    December 2019
    October 2019
    November 2018
    October 2018
    June 2018
    May 2018
    April 2018
    November 2017
    October 2017
    September 2017
    July 2017
    June 2017
    May 2017
    March 2017
    December 2016
    October 2016
    September 2016
    August 2016
    June 2016
    May 2016
    March 2016
    January 2016
    December 2015
    November 2015
    October 2015
    August 2015
    July 2015
    May 2015
    March 2015
    February 2015
    January 2015
    October 2014
    August 2014
    July 2014
    May 2014
    April 2014
    March 2014
    February 2014
    January 2014
    December 2013
    November 2013
    October 2013
    September 2013
    August 2013
    June 2013
    May 2013
    April 2013
    March 2013
    February 2013
    January 2013

  • Hjem
  • Vårt arbeid
    • Infomateriell >
      • Ditt liv, dine rettigheter
      • Små sko, stor tro
      • Voldsrapport
      • Trang tro?
      • Hva skal vi se etter?
      • Unge ekskluderte
    • Foredrag
    • Politisk arbeid
    • Hjelpetilbud >
      • Digitale samtalegrupper
      • Kafègruppe
      • Samtalegrupper i ditt distrikt
      • Foreldrenettverk
      • Kontaktperson
      • Chat
      • Mentorfamilie
    • Prosjekter >
      • Prosjekt TID
      • Voldsrapport
      • Den usynlige kontrollen
      • Frifall kunstutstilling
      • Podkast: Utbryterne
      • Ditt liv, dine rettigheter
      • Små sko, stor tro
      • Fra offer til ressurs
      • Etter den vanskelige troen
      • Rettighetsworkshop
  • Stemmer
  • Info
    • Info-sider om trossamfunn >
      • Brunstad Christian Church
      • Guds Menighet i Lofoten
      • Mormonerne
      • Jehovas vitner
    • Artikler
    • Faglig
    • Bokomtaler
  • Blogg
  • Om oss
    • Kontakt oss
    • Om oss >
      • Om Hjelpekilden
      • Styret
      • Lokalavdelinger
      • Logo
      • Fargepalett
    • Historikk >
      • Årlige rapporter
      • Historikk
    • Mål og vedtekter >
      • Visjon og hovedmål
      • Vedtekter
      • Etiske retningslinjer
    • Medlemskap
    • Nyhetsbrev
    • Samfunnsnytte
  • Støtt oss