Hjelpekilden
  • Hjem
  • Vårt arbeid
    • Infomateriell >
      • Ditt liv, dine rettigheter
      • Små sko, stor tro
      • Voldsrapport
      • Trang tro?
      • Hva skal vi se etter?
      • Unge ekskluderte
    • Foredrag
    • Politisk arbeid
    • Hjelpetilbud >
      • Digitale samtalegrupper
      • Kafègruppe
      • Samtalegrupper i ditt distrikt
      • Foreldrenettverk
      • Kontaktperson
      • Chat
      • Mentorfamilie
    • Prosjekter >
      • Prosjekt TID
      • Voldsrapport
      • Den usynlige kontrollen
      • Frifall kunstutstilling
      • Podkast: Utbryterne
      • Ditt liv, dine rettigheter
      • Små sko, stor tro
      • Fra offer til ressurs
      • Etter den vanskelige troen
      • Rettighetsworkshop
  • stemmer
  • Info
    • Info-sider om trossamfunn >
      • Brunstad Christian Church
      • Guds Menighet i Lofoten
      • Mormonerne
      • Jehovas vitner
    • Artikler
    • Faglig
    • Bokomtaler
  • Blogg
  • Om oss
    • Kontakt oss
    • Om oss >
      • Om Hjelpekilden
      • Styret
      • Lokalavdelinger
      • Logo
      • Fargepalett
    • Historikk >
      • Årlige rapporter
      • Historikk
    • Mål og vedtekter >
      • Visjon og hovedmål
      • Vedtekter
      • Etiske retningslinjer
    • Medlemskap
    • Nyhetsbrev
    • Samfunnsnytte
  • Støtt oss
    • Testamentariske gaver

Konverteringsterapi og negativ sosial kontroll

24/6/2022

0 Comments

 
​13/6-2019 foreslo en rekke stortingsrepresentanter et forslag til regjeringen om å styrke LHBTI-politikken, blant annet gjennom et forbud mot konverteringsterapi.

2/7-2021 sendte Solberg-regjeringen et forslag om regulering av konverteringsterapi på høring. 

​Departementet mente blant annet:
Et forbud må skille mellom barn og voksne, og at en regulering som begrenser voksnes adgang til frivillig å oppsøke slike praksiser, vil kunne innebære et uforholdsmessig inngrep i disse personenes grunnleggende menneskerettigheter. Departementet foreslår derfor at straffebudet også skal beskytte voksne dersom det ikke er gitt samtykke til handlingen eller det foreligger omstendigheter som gjør handlingen utilbørlig.
Forslaget ble raskt kontroversielt, ikke bare hos de som støtter konverteringsterapi, men også den andre siden som så at lovforslaget gjennom å sette en aldersgrense legitimerte bruk av legitimeringsterapi.
(Kronikk NRK: Tilbakeskritt for homokampen)

Hjelpekilden valgte i sitt høringssvar, i likhet med flere andre aktører, å problematisere "samtykke". Vi mente at konverteringsterapi bør totalforbys, og grunnla det med at selv om samtykke gis av en person over 18 år, så kan den kontrollen vedkommende lever med gjøre det umulig å ta selvstendige valg.

23/6-2022 la Støre-regjeringen fram et nytt høringsnotat om forbud mot konverteringsterapi, basert på de rundt 300 høringssvarene som kom inn i september 2021. (Høringsnotat om forbud mot konverteringsterapi)

Departementet ønsker å skjerpe bestemmelsen, og foreslår følgende lovendring:
§ 270 Konverteringsterapi
Med bot eller fengsel inntil 3 år straffes den som anvender metoder med formål om å få en annen til å endre, fornekte eller undertrykke sin seksuelle orientering eller kjønnsidentitet, som er klart egnet til å påføre vedkommende psykisk skade. Uvitenhet om en handling er klart egnet til å påføre psykisk skade fritar ikke for straff dersom tiltalte grovt kan bebreides for sin uvitenhet.

Der en handling som nevnt i første ledd utføres overfor en person under 18 år, skal handlingen alltid anses å være klart egnet til å påføre vedkommende psykisk skade. Uvitenhet om et barns riktige alder fører ikke til straffrihet hvis gjerningspersonen på noe punkt kan klandres for sin uvitenhet.

Den som ved å utføre en handling som nevnt i første ledd har opptrådt uaktsomt med hensyn til at en person påføres betydelig psykisk skade, straffes med fengsel i inntil 6 år.

Den som markedsfører metoder med formål om å få noen til å endre, fornekte eller undertrykke sin seksuelle orientering eller kjønnsidentitet straffes med bøter eller fengsel i inntil 6 måneder
Det vises til høringsinnspillene fra flere aktører, blant annet Hjelpekilden, som har problematisert "samtykke": (Side 84)
Mange høringsinstanser har videre uttrykt skepsis til generelt å vektlegge samtykke i en regulering av konverteringsterapi. Blant disse kan nevnes Rådet for kjønns- og seksualitetsmangfold i Oslo kommune, Bufdir, Borg bisepdømme, Rådet for psykisk helse, Åpen folkekirke, Kirkerådet i Den norske kirke, KFUK-KFUM Norge, Norsk kvinnelig teologforening, Integrering- og mangfoldsdirektoratet (IMDi), Hjelpekilden og Pasientorganisasjonen for kjønnsinkongruens. Innvendingene handler især om at det kan være vanskelig å fastslå om et reelt og informert samtykke foreligger, blant annet fordi konverteringsterapi ofte utføres i miljø med negativ sosial kontroll, press og asymmetriske maktforhold. 

For eksempel skriver Åpen folkekirke i sitt høringssvar blant annet:

«Vi i Åpen folkekirke vil problematisere tanken om frivillighet i møte med slike handlinger. Så lenge LHBTI+ mange steder fortsatt blir fortalt at følelsene deres er syndige, er det ikke annet å forvente at mange ønsker å endre seg for å kunne bli akseptert av menigheten og Gud. Det er dessuten stor asymmetri i forholdet mellom en religiøs leder og en som skammer seg og tenker destruktivt om egen eksistens og verdi. Arbeidet med loven bør i større grad ta dette inn over seg, og vi mener det kan være situasjoner hvor det som skjer i forbønn og sjelesorg også bør lovreguleres, fordi de har som forutsetning at mennesker skal endre den de er.» 

Hjelpekilden skriver:


«Den spesielle kontrollen man lever med i disse miljøene, gjør det umulig å ta selvstendige valg, uansett alder. Kontrollen medlemmene opplever er kompleks, da den er både åndelig og sosial. Den åndelige kontrollen lærer medlemmene at en høyere makt vil straffe de som ikke lever på riktig måte. Det utøves også en streng sosial kontroll for å hindre medlemmene i å bli påvirket av storsamfunnets verdier og holdninger. Dette er en kontroll som muliggjøres gjennom en lydighetskultur, der individet er underordna gruppen. Her er det svært viktig å kjenne til at det å bryte med kontrollen, også betyr at man må bryte med trossamfunnet og hele ens nettverk. For de som aldri har blitt forberedt på et liv i storsamfunnet, og som aldri har utviklet et nettverk utenfor menigheten, er et slikt brudd utenkelig og kan sidestilles med en livskrise. Videre er det viktig å forstå at avhengigheten til dette nettverket vil være like sterkt om man er 16, 19 og 29 år. Seksualitet er et av mange områder der denne kontrollen utøves. Mennesker som hele tiden får høre at de er feil i skaperverket pga sin seksuelle legning, vil gå langt for å passe inn og for å bli akseptert av Gud og menigheten. Dette gjør det så å si umulig å si nei til et tilbud om konverteringsterapi, og dette kan også være noe man selv forslår for egen del. Utsatt for dette presset kan det stilles spørsmål ved om samtykket er reelt.»

Også Oslo bispedømmeråd mener forslaget fremmer «et urealistisk syn på at samtykkekompetanse blir gitt av et fritt menneske til en omsorgsfull annen-person, det vil si at forslaget ikke tar høyde for hvilket press det legges på voksne som lever i et miljø som ikke aksepterer lhbtqi.» Oslo bispedømmeråd oppfordrer derfor til å utforme en lov som i sterkere grad problematiserer «hvordan samfunnets/nærmiljøets press på ulovlig vis kan føre til voksnes samtykke til å delta i behandlingslignende konverteringsterapi.» Også Tunsberg bispedømmeråd påpeker dette, men skriver at «[d]en enkelte myndige har likevel sin grunnleggende rettighet til å gi samtykke om å utsettes for «konverteringsterapi», og det vil ikke være naturlig å gi et generelt lovforbud mot dette.»
​Vi er veldig fornøyde med at det nye lovforslaget i bedre grad forstår kompleksiteten av negativ sosial kontroll, at denne ikke forsvinner når man er 18 år, og at dette preger et eventuelt samtykke til å ta i mot såkalt konverteringsterapi.

Forslaget er nå ute på høring, med høringsfrist 10. oktober.


For Hjelpekilden
Hilde Langvann, daglig leder
​24/6-2022
Picture
0 Comments

Myten om "de frafalne"

22/6/2022

0 Comments

 
14. juni gikk informasjonsavdelingen til Jehovas vitner v/ Jørgen Pettersen ut i avisen Dagen med en kommentar til avisens omtale av trossamfunnet i lederen «Forfølgelsen av Jehovas vitner angår oss alle», som ble publisert 27/5-22.

Trossamfunnet reagerer blant annet på avisens omtale av ekskluderingsordningen, og har valgt å vise til ekstern forskning og egne erfaringer. Pettersens innlegg "Unøyaktig og nedsettende om Jehovas vitner" kan leses her (bak mur)

Hjelpekilden har vurdert at ​Pettersens innlegg krever noe nyansering, og fikk følgende på trykk i Dagen 22. juni:

I Jørgen Pedersens innlegg i Dagen 14/6-22 «Unøyaktig og nedsettende om Jehovas vitner», vises det blant annet til forskning som støtter eksklusjonspraksisen og som advarer mot bruk av «frafalne» som kilde til informasjon om eksklusjonsordningens praksis.

Her velger Pedersen å sitere en av Scientologikirkens største støttespillere, den omstridte sosiologen Messimo Introvigne, direktør og grunnlegger av CESNUR, en kjent lobbygruppe for kontroversielle religioner.

Hvis vi derimot går til litt mer oppdatert forskning, så er det ikke vanskelig å finne de faktiske konsekvensene av ekskludering, hvordan tap av familie og nære relasjoner kan føre til negative mestringsstrategier, psykisk uhelse og hvordan behovet for menneskelig fellesskap i noen tilfeller fører til inkludering i skadelige miljøer.

For eksempel konkluderte en studie på ekskludering fra 2011 ved Universitetet i Purdue med at ekskludering kan gi skader som ofte er dypere og varer lengre enn fysisk skade: «Å være ekskludert er smertefullt fordi det truer grunnleggende menneskelige behov, som for eksempel tilhørighet og selvfølelse.»

Men vi trenger ikke forskere for å fortelle oss dette. Teorien om at ekskludering er en «kjærlig ordning», er lett å tilbakevise gjennom fortellingene til de som har opplevd dette på kroppen.

Hvis det var riktig som Jørgen Pedersen sier, at familiebånd ikke brytes, kunne Hjelpekilden ha lagt ned sitt arbeid øyeblikkelig. For det er nettopp tap av relasjoner i nær familie som er gjennomgående for de som tar kontakt med oss. Og dette var også vårt innspill til Bufdir når vi bidro til utviklingen av «Mentorfamilie», som er et tilbud driftet av Røde Kors, for de som har mistet forholdet til sin familie i forbindelse med bruddet med trossamfunnet.

I en kommende erfaringsrapport fra Hjelpekilden om unge utstøtte, ser vi blant annet på mange eksempler der barnevernstjenesten har måttet bistå når foreldrene ikke ønsket å ha barna boende hos seg etter utstøtelsen. Likevel har veien inn i voksenlivet vært utfordrende. De måtte selv finne veien de skulle gå, og de snublet mye på veien når ingen kunne veilede eller sette grenser. De formidler en stor sorg over å ha mistet de nære familiebåndene, og dette er noe som preger deres relasjoner i voksen alder.

En av våre frivillige uttrykte det slik: Eksklusjon er på en måte følelsesmessig utpressing man blir fratatt alle kjærlighetsbånd og satt i en fysisk, psykisk og mental «glattcelle» og den eneste måten å slippe ut på er å angre å komme tilbake. Eller å gå over i «verden» som man har lært snart skal bli ødelagt og brent opp.

Men alle disse historiene forteller Jørgen Pedersen at vi ikke skal lytte på. Han viser til den gamle myten om den bitre og misfornøyde frafalne som bevisst driver feilinformasjon om trossamfunnet.

Vi skal med andre ord ikke lytte til Anne, når hun forteller at moren brøt all kontakt og forklarte det slik: «Jeg elsker deg, men jeg elsker Jehova mer». Vi skal heller ikke lytte til Bente, som ble oppringt av sin niese som sa: «De sier jeg er nødt til å slette deg på FB, hvis jeg skal få lov til å bli gjenopptatt». Vi skal ikke vektlegge det Christian heller, som sier at faren ga han to timer på å pakke når han var 13. Så fikk han bare klare seg selv. David skal vi heller ikke tro når han forteller: «Jeg gikk fra å ha 600 venner på FB, til rundt 40». Emma lyver nok også, når hun forteller om sin fem år gamle sønn som tryglet mor om å bli JV igjen, for han savnet familien sånn.

Vi kan også se bort fra alle interne spørreundersøkelser som ser nærmere på utfordringene etter bruddet, som utenforskap, ensomhet, selvmordstanker og forsøk på å avslutte sine liv.
Våre historier har ingen verdi, forklarer Pedersen, ved å interessant nok vise til sektforskeren Bryan Wilsons sitat fra 1994, en forsker Messimo Introvigne ofte siterte fra selv. I dette sitatet advarer Wilson mot bruk av tidligere medlemmer som kilde i sektforskningen, noe som er i tråd med de rådende holdningene i denne forskningen på 80 og 90-tallet. Både Wilson og tradisjonen ble strengt kritisert av senere forskere, ikke minst når det viste seg at de var preget av egen bias: ønsket om å beskytte nye religiøse miljøer mot kritikk.

Tradisjonen har forøvrig sitt opphav i analysen av Ann-Eliza Youngs memoarer fra 1879, en svært kritisk bok til mormonismen, en bok man på 60-tallet avdekket hadde flere feil. Mer om temaet kan leses i : «The History of Credibility Attacks Against Former Cult Members», (2015) Kent & Swanson, University of Alberta.

I dag er det heldigvis ingen holdning i forskningen om at man skal diskreditere historiene til tidligere medlemmer, eller som Pedersen kaller dem: «de frafalne». Denne holdningen eksisterer kun i trossamfunn med et problematisk forhold til kritikk.

Hilde Langvann, Hjelpekilden Norge


Lenke til kilde:
​The History of Credibility Attacks Against Former Cult Members», (2015) Kent & Swanson, University of Alberta.

Picture
0 Comments

    Kategorier

    All
    Æreskultur
    Barns Rettigheter
    Ekskludering
    Hjelpetilbud
    Identitet
    Indoktrinering
    Integrering
    Juss
    Overgrep
    Politikk
    Privatskoler
    Psykisk Helse
    Seksualitet
    Skråblikk
    Sosial Kontroll
    Usunn Tro
    Veien Ut
    Veien Videre
    Vold I Nære Relasjoner

    Arkiv

    October 2023
    November 2022
    July 2022
    June 2022
    May 2022
    April 2022
    September 2021
    March 2021
    January 2021
    December 2020
    November 2020
    October 2020
    May 2020
    April 2020
    March 2020
    January 2020
    December 2019
    October 2019
    November 2018
    October 2018
    June 2018
    May 2018
    April 2018
    November 2017
    October 2017
    September 2017
    July 2017
    June 2017
    May 2017
    March 2017
    December 2016
    October 2016
    September 2016
    August 2016
    June 2016
    May 2016
    March 2016
    January 2016
    December 2015
    November 2015
    October 2015
    August 2015
    July 2015
    May 2015
    March 2015
    February 2015
    January 2015
    October 2014
    August 2014
    July 2014
    May 2014
    April 2014
    March 2014
    February 2014
    January 2014
    December 2013
    November 2013
    October 2013
    September 2013
    August 2013
    June 2013
    May 2013
    April 2013
    March 2013
    February 2013
    January 2013

  • Hjem
  • Vårt arbeid
    • Infomateriell >
      • Ditt liv, dine rettigheter
      • Små sko, stor tro
      • Voldsrapport
      • Trang tro?
      • Hva skal vi se etter?
      • Unge ekskluderte
    • Foredrag
    • Politisk arbeid
    • Hjelpetilbud >
      • Digitale samtalegrupper
      • Kafègruppe
      • Samtalegrupper i ditt distrikt
      • Foreldrenettverk
      • Kontaktperson
      • Chat
      • Mentorfamilie
    • Prosjekter >
      • Prosjekt TID
      • Voldsrapport
      • Den usynlige kontrollen
      • Frifall kunstutstilling
      • Podkast: Utbryterne
      • Ditt liv, dine rettigheter
      • Små sko, stor tro
      • Fra offer til ressurs
      • Etter den vanskelige troen
      • Rettighetsworkshop
  • stemmer
  • Info
    • Info-sider om trossamfunn >
      • Brunstad Christian Church
      • Guds Menighet i Lofoten
      • Mormonerne
      • Jehovas vitner
    • Artikler
    • Faglig
    • Bokomtaler
  • Blogg
  • Om oss
    • Kontakt oss
    • Om oss >
      • Om Hjelpekilden
      • Styret
      • Lokalavdelinger
      • Logo
      • Fargepalett
    • Historikk >
      • Årlige rapporter
      • Historikk
    • Mål og vedtekter >
      • Visjon og hovedmål
      • Vedtekter
      • Etiske retningslinjer
    • Medlemskap
    • Nyhetsbrev
    • Samfunnsnytte
  • Støtt oss
    • Testamentariske gaver