Internet har revolusjonert muligheten for formidling og tilgang på informasjon, og har slik både gitt muligheter og utfordringer for en del trossamfunn. Det er interessant for oss andre å få et innblikk i den indre verden til en del lukkede trossamfunn, selv om verdiene som fremheves kolliderer kraftig med samfunnet forøvrig.
Det lille lukkede trossamfunnet "Guds Menighet" i Lofoten, har egen skole for sine barn, og lærer barna følgende om masturbasjon via en av sine publikasjoner: Om Bibelen ikke sier så mye om onani, sier den i allefall noe om urene tanker. Slike er det som regel en del av når en onanerer. Etterhvert kan et etablert og uheldig tankemønster bli et plagsomt problem. Om lukkede, trange eller fundamentalistiske trossamfunn støtter seg til Bibelen eller ei, så er alle negative til masturbasjon, på lik linje med holdning til homofili eller sex før ekteskapet. For ikke så mange tiår siden var dette en holdning som gjenspeilte seg i samfunnet forøvrig. Men hvor kommer denne holdningen fra?
I den egyptiske gudeverden står masturbasjon sentralt. Atum, universets første kraft reiste seg fra det opprinnelige mørke og masturberte og ble til solguden Ra. Av hans sæd fødtes de første guddommelige skapninger, Shu, lysets og luftens gud, og hans søster Tefenet, duggens gudinne. Hennes skjede skapte morgenduggen. Fra en papyrus fra en grav kan vi se jordens selvoppholdende fruktbarhet ved at Geb, som var Tefenet og Shus sønn, suger sin egen penis og tar sæden inn i seg. Dette er den eldste beretningen om masturbasjonens hellige kraft. Fram til 1600-tallet var det lite eller ingen refleksjoner hvorvidt masturbasjon kunne være skadelig. Selv om noen av kirkens menn mente at masturbasjon var skadelig, var det andre igjen som anbefalte masturbasjen, som maleriet av Den Onanerende Munk fra 1600-tallet i Dalum kirke på Fyn i Danmark illustrer. Fra den greske antikken finnes det utallige vasebilder av både menn og kvinner som masturberer. Mens menn som oftest bruker hånden, er kvinnene avbildet med dildoer. Allerede legevitenskapens far, Galenos ca 129 -200 fkr, mente at masturbasjon var sunt og kunne virke avspennende. Galenos skrifter ble brukt til langt opp på 1600-tallet. Men på 1600- og 1700 -tallet kom onanien i fokus. Det var i tiden en økt fokus på åndelig og fysisk sunnhet, og seksualiteten kom i fokus både fra medisinsk og teologisk hold. På 1700-tallet var det en økning i tallet på dommer mot homoseksualitet, og siden homoseksualitet for mane besto i gjensidig masturbasjon, begynte man å forbinde masturbasjon med homoseksualitet. Den raske utviklingen av industrialismen bidro til nye moralske verdier som innebar orden og kontroll. Kravet om det borgerlige strukturerte livet ble nødvendig for industrialismens eksistens. Dermed ble seksuelle utsvevelser sett på som et forfall og måtte bekjempes. Behovet for seksuell orden førte til at oppmerksomheten ble rettet mot begjæret og reproduksjonen, og det ble slik argumentert heftig mot masturbasjon. Det ble viktig å lære opp de unge til å bli dydige personer. Ordet Onani eksisterte ikke før begynnelsen av 1700-tallet, det kommer først med boken "Onania, or the Heinous Sin of Self-Pollution, And All Its Frightful Consequenses in Both Sexes, Considered. With Spiritual and Physical Advice for Those Who Have Already Injured Themselves by This Abominable Practice" Her brukes den bibelske historien om Onan som forklaring på det nye begrepet Onania, illustrert ved at en person lar sin sæd falle til bakken begår en dødssynd og dermed blir drept av Gud. Dette blir et viktig begrep i debatten om masturbasjonen, og i løpet av noen tiår er onani et allment kjent begrep. Så og si ingen fagpersoner tok til motmæle i denne debatten, og i legevitenskapen blir onani omtalt som en alvorlig sykdom på psykisk og fysisk plan, med Onanisme som sykdomsbetegnelse.Filosofer som Augustin og Rosseau vektla betydningen av kyskhet blant unge, og deres tenkning påvirker filosofer, pedagoger, forfattere og prester i en moralistisk og anti-seksuell bølge. Ungdommen skulle disiplineres til kyskhet og seksuell avholdenhet. På 1800-tallet ble onanering også anerkjent som årsak til sinnssykdom. Helseeksperter engasjerte seg også i kampen mot onani, og teoriserer om ulike matsorter som kan føre til onani. Når Kellogs Cornflakes på 1890-tallet ble introdusert så var dette som en kost som skulle nedsette seksuelle lyster og slik forhindre masturbasjon. I Norge og mange andre land dukket Grahambrødet opp, som også var et produkt ment for å stoppe masturbasjon, på lik linje med Kneipp-brødet. Aksjonen mot onanien kom fra borgerskapet, og spredte seg videre til andre grupper gjennom leger, prester og pedagoger. Motstanden mot onani kom fra filosofisk, religiøst, politisk, medisinsk og pedagogisk hold, motforestillingene var få og motreaksjonene færre. Det var først når sexologene kom på banen at onanien ble ufarliggjort, men dette var ikke uten kamp. Med den gradvis økende åpenheten omkring seksuelle spørsmål på slutten av 1900-tallet ble det også mer åpenhet om seksuelle problemer. Sexologien ble en gradvis voksende vitenskap som ikke bare dreide seg om seksuelle problemer, men like mye om endringer i holdninger til egen og andres seksualitet. Med god hjelp av vitenskapen har samfunnets holdninger til onani gradvis endret seg, slik at de fleste av oss i dag er opplyste nok til å vite at onani ikke er skadelig men tvert om er naturlig og sunt. Med kristendommens tilpasning til humanistiske prinsipper har også religionen til en viss grad også endret holdning til seksualitet. Men det har vært lite rom for sekulære synspunkter vedrørende seksualitet i fundamentalistiske trossamfunn. Dels skyldes det en uvilje mot å bli påvirket av verdslige verdier (eller vestlige verdier, hvis vi ser på islam). Og på lik linje med det tidlige industrisamfunnet har også fundementalistiske trossamfunn behov for kontroll av sine medlemmers seksualitet. I og med at seksualitet er et av de største drivkraftene i menneskers liv, vil man ved å kontrollere menneskers seksualitet oppnå kontroll over individets totale liv. Så dagens ettertanke blir dermed: Hvis du har dårlig samvittighet over å ha befølt dine egne kjønnsorganer, så kan dette være et tegn på at trossamfunnet du tilhører har kontroll over deg. Hilde Langvann, 9/3-2014 Organisasjonssekretær, Hjelpekilden Norge Kilder: Erotikk og fundamentalisme - Thore Langfeldt Les også: Sex & sekten: Lyst
0 Comments
Leave a Reply. |
Kategorier
All
Arkiv
September 2024
|