Dette var noen av spørsmålene Hjelpekilden mottok fra sekretariatet for Barnevoldsutvalget tidligere i høst, i forbindelse med Sekretariatets NOU som skal ferdigstilles til sommeren 2017
Barnevoldsutvalget ble oppnevnt av regjeringen 13. november 2015 og skal gjennomgå alvorlige saker der barn og ungdom har vært utsatt for vold, seksuelle overgrep og omsorgssvikt. Denne oppnevningen er et ledd i regjeringens tiltaksplan for å bekjempe vold og seksuelle overgrep mot barn og ungdom. Vi vil i dette innlegget gjengi våre forslag til forebyggende tiltak, som vi håper blir tatt med i utvalgets rapport. Avdekking av vold og overgrep: Dette er noe som krever økt kompetanse i det ordinære hjelpeapparatet rundt barn. Hvordan møter man disse barna, hvordan stiller men de rette spørsmålene? Hvilke oppvekstvilkår har barn i lukkede, dels lukkede eller ytterliggående religiøse miljøer? Her kunne et kompetansesenter vært en viktig ressurs for det ordinære hjelpeapparatet, men pr dags dato har vi ikke bygd ut et slikt kompetansesenter. Minoritetsrådgivere i skolen. Dette er et viktig tiltak som er et ledd i regjeringens handlingsplan mot tvangsgifte og ekstrem sosial kontroll. Vi foreslår å utvide dette tilbudet til å ikke bare se blindt på etniske minoriteter, men også innlemme religiøse minoriteter. Hva er utfordringen for forebygging og forhindring av vold mot barn i disse miljøene? Mye av utfordringene ligger verdensforståelsen, som skaper en større lojalitet til menigheten enn til samfunn og hjelpeapparat. Man har gjerne en skepsis til barnevern, helsesøster og andre i hjelpeapparatet. De har kanskje lært å si det de tror andre ønsker å høre, men de reserverer seg mot å åpne seg. En annen utfordring er: Hvordan kan man tørre å si i fra, når dette vil bli tolket som et opprør mot Gud? Hvordan skal man klare å åpne det lukkede? Hvis en menighet har et negativt syn på omverden, er det en utfordring å få innsyn i disse miljøene. Dobbeltkommunikasjon: I mange lukkede religiøse miljøer er budskapet så viktig at det skaper et misforhold mellom teori og praksis, mellom hva som trossamfunnet kommuniserer til omverden og hva de kommuniserer internt. Manglende kunnskap om oppvekstvilkår i lukkede, dels lukkede eller ytterliggående religiøse miljøer er en av hovedutfordringene for både å forebygge og forhindre vold og overgrep. Forslag til tiltak: Trossamfunnet Brunstad Kristelige Menighet har tatt konsekvensen av en tidligere ukultur for oppdragervold, og har i dag utarbeidet en strategiplan mot vold og overgrep. Dette er et eksempel andre trossamfunn gjerne kan oppfordres til å følge, eventuelt kan det kreves at alle registrerte trossamfunn skal ha en egen strategiplan. En slik strategiplan kan for eksempel innebære at noe av den offentlige undervisningen i menigheten går på å ta avstand fra tidligere praksis. Krav om interne regler for oppfølging av opplysninger om seksuelle overgrep i menigheten. Undervisning av religiøse ledere om avvergingsplikten, samt kursing i overgrepsproblematikk generelt, for eksempel gjentagelsesfaren. Kan avvergingsplikten gjøres strengere eller mer spesifikk (dette er en sovende paragraf)? Det er viktig å ansvarliggjøre forstandere som kjenner til overgrep. Krav om å ta i mot kompetanse utenfor trossamfunnet i forbindelse med overgrepssaker. Krav om fremlegging av utvidet vandelsattest for alle som har tillitsverv i en menighet. Krav til alle trossamfunn som mottar statlig finansiering om å tilrettelegge for et sunt oppvekstmiljø for barn, gjennom blant annet noen av ovenstående forslag, samt å generelt følge Barnekonvensjonen. Oppbygging av et kompetansesenter, som både Redd Barna, NKVTS og andre forskere tidligere har etterspurt. Kompetansesenteret kan bistå både myndigheter og menigheter med informasjon som kan være forebyggende. Hjelpekilden kan være en base for et slikt kompetansesenter. Myndighetene bør se nærmere på om den religiøse opplæringen i ulike trossamfunn kan være skadelig for barns utvikling, og om hvorvidt det bør anbefales et alternativt tilbud til møtedeltagelse for barn. Mange tidligere medlemmer forteller om traumer knyttet til selve møtedeltagelsen i menighetene, der det ble forkynt om f.eks dommedag og demoner. Voksne har en helt annen forutsetning for å prosessere/fortolke slik informasjon, mens barn mangler et viktig filter vi voksne har, noe som gjør at slike historier blir skremmende og traumatiserende. Eksempelvis kan ethvert trossamfunn være forpliktet til å ha godkjent og trosnøytral barnepass eller aktiviteter som ivaretar barns behov for lek og sosial utfoldelse. Myndighetene bør sette barns oppvekstsvilkår i lukkede trossamfunn under lupen, ved å se nærmere på hvilke publikasjoner som brukes i opplæringen av barn. Publikasjonene har vært benyttet som et ledd i indoktrineringen av barna, med høy vekt på lydighet til trossamfunnet og med en diskriminerende holdning til utvalgte seksuelle, politiske og religiøse orienteringer. Illustrasjonene i publikasjonene har også vært av svært skremmende karakter, og mange kan melde om stadige mareritt som følge av å ha blitt utsatt for en slik billedbruk i ung alder. Hilde Langvann Hjelpekilden, 20. desember 2016 Mer informasjon om rapporten, les neste blogginnlegg.
0 Comments
Leave a Reply. |
Kategorier
All
Arkiv
September 2024
|