Hjelpekilden
  • Hjem
  • Vårt arbeid
    • Infomateriell >
      • Ditt liv, dine rettigheter
      • Små sko, stor tro
      • Voldsrapport
      • Trang tro?
      • Hva skal vi se etter?
      • Unge ekskluderte
    • Foredrag
    • Politisk arbeid
    • Hjelpetilbud >
      • Digitale samtalegrupper
      • Kafègruppe
      • Samtalegrupper i ditt distrikt
      • Foreldrenettverk
      • Kontaktperson
      • Chat
      • Mentorfamilie
    • Prosjekter >
      • Prosjekt TID
      • Voldsrapport
      • Den usynlige kontrollen
      • Frifall kunstutstilling
      • Podkast: Utbryterne
      • Ditt liv, dine rettigheter
      • Små sko, stor tro
      • Fra offer til ressurs
      • Etter den vanskelige troen
      • Rettighetsworkshop
  • Stemmer
  • Info
    • Info-sider om trossamfunn >
      • Brunstad Christian Church
      • Guds Menighet i Lofoten
      • Mormonerne
      • Jehovas vitner
    • Artikler
    • Faglig
    • Bokomtaler
  • Blogg
  • Om oss
    • Kontakt oss
    • Om oss >
      • Om Hjelpekilden
      • Styret
      • Lokalavdelinger
      • Logo
      • Fargepalett
    • Historikk >
      • Årlige rapporter
      • Historikk
    • Mål og vedtekter >
      • Visjon og hovedmål
      • Vedtekter
      • Etiske retningslinjer
    • Medlemskap
    • Nyhetsbrev
    • Samfunnsnytte
  • Støtt oss

Er kristne privatskoler å foretrekke framfor muslimske?

13/5/2014

55 Comments

 
Det var tøft å begynne på en vanlig videregående skole hvor jeg ikke kjente noen, og jeg måtte lære alle de sosiale kodene jeg hadde gått glipp av.
Debatten om å starte en muslimsk ungdomsskole i Oslo har engasjert mange, og storttingsrepresentant Hadia Tajik mener i følge en reportasje i Vårt Land at til forskjell fra kristne privatskoler så kan elever i muslimske privatskoler risikere å falle utenfor samfunnet.

Men er risikoen for manglende integrering forbeholdt muslimske privatskoler?

Skolen er en viktig arena for barns inkludering i samfunnet, og er slik spesielt viktig for barn som kommer fra lukkede religiøse miljøer. Med riktig tilrettelegging kan skolen bidra til at barn med ulik bakgrunn møtes og utvikler forståelse og respekt for andre livssyn.

Lukkede trossamfunn oppmuntrer indirekte (via egne aktiviteter) og direkte (via forkynnelse) til en isolering av barna fra andre barn utenfor trossamfunnet og samfunnet forøvrig. For barn som er vokst opp i slike trossamfunn har den offentlige skolen fungert som et fristed fra sterk sosial kontroll, indoktrinering fra både hjem og menighet, samt fra den sterke isoleringen fra verden utenfor. Skolen har gitt barna de nødvendige verktøy til å kunne bli inkludert i samfunnet utenfor, og ikke minst til kritisk tenkning.

Men hva skjer når barn fra isolerte trossamfunn i tillegg blir utsatt for ytterligere isolering gjennom egne religiøse privatskoler? Med indoktrinering fra alle hold, er det ikke da en risiko for at barnet kan få en hemmet utvikling som følge av en manglende kunnskap om livet i storsamfunnet utenfor trossamfunnet?

En av våre brukere som har bakgrunn fra en privatskole drevet av et lite kristent trossamfunn, beskrev overgangen fra privatskolen til storsamfunnet som overveldende:

​
"Det var tøft å begynne på en vanlig videregående skole hvor jeg ikke kjente noen, og jeg måtte lære alle de sosiale kodene jeg hadde gått glipp av."
En annen fortalte:
Det var som at jeg kom fra et annet land.
55 Comments
Magne D. Antonsen link
14/5/2014 12:51:54 am

Hei!

Bra innlegg, nå har jeg anbefalt det på Lesernes VG og du ser det nederst på vg.no

Er det andre som skriver en god blogg og vil ha mange nye lesere, ikke nøl med å sende en epost til meg på magnea |a| vg.no eller @magneda på Twitter.

Hilsen Magne i VG

Reply
solveig olavsen link
14/5/2014 04:14:44 am

Saken er den at dette er NORGE, som er et land i den vestlig-kristne kulturkretsen! Den som kommer hit og får lov til å bo her må innrette seg etter dette, og gå op norske skolen, punktum! Kan/vil de ikke det, så står de helt fritt til å reise sin vei igjen, tilbake dit de kom fra.
Dersom det opprettes skoler for andre trossamfunn så er dette et ledd i bestrebelser på å opprette et paralellsamfunn her i Norge, hvilket er totalt uakseptabelt. Det var en stor feil å gi dem lov til dette, og som med alt annet i innvandrings- og asulpolitikken i Norge, så vil dette komme tilbake som en bumerang og være til stor skade for landet vårt. Hadde forventet at den nye regjeringa ville si klart ifra at her i Norge er det norske lover og regler osv som gjelder!

Reply
Heidi Helena Moen
14/5/2014 05:06:38 am

Ikke for å være ufin, men jeg har en sterk mistanke om at poenget gikk deg hus forbi ... Skulle jeg ta feil, er du selvfølgelig hjertelig velkommen til å komme med et korreks ...

Frøydis Juul
14/5/2014 06:39:08 pm

Jeg gleder meg til den europeiske fellesdatabasen for slektsforskning skal offentliggjøres sånn at vi en gang for alle kan få rangert innbyggerne basert på tilhørighet. Min norske slektstavle går tilbake til 1528 på farsiden og 1670 på morsiden. Det er ikke fordi de kom til Norge da, men fordi det er vanskelig å finne eldre data. Enten er man norsk, eller så er man ikke norsk. Du blir ikke norsk bare fordi din danske oldefar slo seg ned i Norge og avla unger på vår bekostning. Du kan se norsk ut og du kan høres norsk ut, men hvis du ikke kan bevise det, så er du ikke Ekte Norsk.

Sonia
14/5/2014 09:02:25 pm

Helt enige med komentar...

Jørgen
14/5/2014 09:41:04 pm

Skjønte du innlegget? Hvordan er dette parallellsamfunnet du kritiserer noe annerledes for muslimer enn for kristne? Var det en like stor feil å gi kristne samfunn tillatelse til å opprette sine parallellsamfunn med tilhørende indoktrineringsskoler??

Samenææ
15/5/2014 04:34:53 am

IKKE GLEM AT SAMENE VAR DE FØRSTE SOM BODDE I NORGE, DERE KOM SENERE HIT FRA SVERIGE OG DANMARK. Hva med å holde denne munnen til noe viktigere.

Stig
15/5/2014 11:06:37 pm

Til Samenææ:
Samene er ikke og har aldri vært "urbefolkning" i Norge. De har alltid vært et omvandrende folk. Også kjent som innvandrere....

Nikolai Hoftun link
14/5/2014 01:37:33 am

Den offentlig skolen tar ikke ikke-religiøse mobbeofre med god samvittighet. Hvorfor skal man da tro at kristne vil ha barna sine på en slik skole, når de er kristne?

Den offentlige skole burde blitt straffet når de neglisjerer mobbing.. Skjer ikke idag. Derfor vil flere og flere ha dem på privatskoler.

Greit nok at pressen skriver om det, men skolen kommer unna. Det er en ikke-værende straff for skoler som blir omtalt i pressen og som bryter norsk lov.

All takk til den av foreldrene som stevner en norsk skole for retten....
Pressen klarer ikke å snu trenden, skolene kommer unna med straffbare forhold.

Reply
Kai Bråthen link
14/5/2014 02:31:21 am

Det er like ille med all slags tankeskoler som har ferdige svar på ulike spørsmål. Barn trenger å lære å tenke i sammen med andre barn. Barn vil lære av hverandres forskjellighet og lære seg å respektere hverandre. Barn lærer ikke å tenke av en voksen som forteller dem hva de skal tenke. Det ser man overalt hvor det er krig. De voksne religiøse menneskene oppfører seg som treåringer i sandkassa. Det hjelper ingenting å fortelle hverandre hva den hellige boka inneholder eller hva guden deres har sagt. Unger må lære seg å tenke sjøl. Det lærer man seg ikke i tankeskoler.

Reply
Treåringen
14/5/2014 08:16:45 pm

Kjære Kai. Det forekommer meg spesielt at du ønsker at barn i den ene setningen "skal lære av hverandres forskjellighet og lære seg å respektere hverandre" for deretter å påstå at min oppførsel er "som en treåring i sandkassa". Morsomt også at du kaller privatskoler i denne sammenheng for "tankeskoler" og samtidig mener at barn ikke lærer "å tenke sjøl" i disse. Du ser også ut til å være opptatt av at alt er greit så lenge barna IKKE tenker religiøse tanker - en selvmotsigelse i seg selv - men det kan være at jeg tilla deg for mye nå - beklager, i så fall.

Religion handler om å søke svarene på de store spørsmålene i livet, som vitenskapen ikke kan gi svaret på (og definitivt ikke bør forsøke å besvare). Tingen er den at eksempelvis Kirken har befattet seg med de store spørsmålene i livet i flere tusen år. Og her sitter Kai på pcen sin og fordømmer privatskoler og en hellig bok som han ikke liker. Si meg bare hvor mye tid du bruker i livet på å tenke gjennom de store spørsmålene? Hvor kommer du fra, Kai? Hvorfor er du til? Hva er meningen med livet ditt? Kanskje du alt har fått svarene på alt? I så fall vil jeg gjerne høre dem!

Jeg gikk ikke på privatskole, men med tanke på mange av de tingene man lærer i offentlig skole, skulle jeg ønske jeg gjorde... Jeg vil også vurdere det for mine barn, når den tid kommer om ikke så lenge. Og jeg er trygg på at mine barn skal lære seg å tenke sjøl, Kai. Jeg skal i hvert fall lære dem at verden ikke er så sort hvit at religiøse mennesker ikke tenker selv og at ateistene er de "smarte".

Reply
M
14/5/2014 04:02:54 am

Religion har forlengst utlevd sine få positive sider, og burde legges som et kapittel i historie bøkene.

Nå i det tredje årtusen vet vi at mennesker skapte gudene, ikke motsatt.

Religion er et verktøy som ble skapt ene og alene for å kontrollere og ha makt over folket.

Hvordan denne kirken legitimt kan bruke slike verktøy til psykisk (og fysisk) mishandling av barn i Norge den dag i dag* er virkelig skummelt.

*var vel senest høsten 2013 hvor den katolske kirken i Bergen nektet å opplyse om pedofile overgrep utført av en av sine prester.

Reply
Igorsen
14/5/2014 03:06:11 pm

Enig med deg M.
Og det skrives: "Ved å gjøre tiltak overfor religiøse friskoler vil vi vise at barnas rettigheter til trosfrihet" (...) Nå er det slik at den eneste måten å gi barn trosfrihet, er ved å ikke tre noen religion over huet dems. Bestemmer foreldre at et barn skal ha en religion, da har barnet ingen trosfrihet.

Reply
Herman hedning
14/5/2014 12:00:30 pm

Kristendom islam same shit different name.
Skoler som så opplagt har som hovedformål og hjernevaske elevene sine burde ikke være lovlig uansett.
Hjenevasking burde straffes strengt og skoler burde ikke få lov til og gjøre det, heller ikke foreldre.

Reply
Fatima
14/5/2014 06:22:26 pm

Er det ikke hjernevasking også når man går på skole for å lære historie, psykologi eller noen andre fag, hva om man ikke vil tro på alt som blir sagt fra de samme fagene. Dessuen bare for å informere deg, religionen var den som først og fremst fremskaffet at folk skal han kunnskap i ulike baser, verken ateisme eller så kalte "ikke religiøse" sekter har klart å sette kunnskap og vitenskap i livet, men det har religion.

Reply
Glenno
14/5/2014 08:28:12 pm

Det vakre med vitenskapen er at det er en selvrettende mekanisme. Folk med en agenda blir avslørt i vitenskapen. Det samme kan ikke sies innen religion.

Hvis du er så overbevist om at religion er ansvarlig for kunnskap i ulike baser, så vil jeg jo spørre deg hva slags kunnskap du faktisk snakker om? Er du i tvil om at religion stort sett har stått i veien for fri spørsmålstilling og frie undersøkelser? For det er det vitenskapen handler om, og det er fra vitenskapen vi henter ut troverdig kunnskap. At du ikke vil tro på det som blir sagt av vitenskapen, er et valg du må stå inne for. Bare vær oppmerksom på at du kommer til å bli avslørt på dette når folk som er uenige avkrever deg for bevis. Det er heller ingen i skolens historietime som sier til elevene; "dette MÅ du tro, ellers venter evig fortapelse etter døden". Det samme fundamentet finner man ikke alltid på den andre siden.

En av de store bragdene innen fabianismen og sosialdemokratiet er at utdanning av de unge blir tatt hånd om fordi det blir tatt hånd om, istedet for å være bundet opp mot livssyn og/eller rike menneskers/menigheters velgjørenhet og lempfeldighet.

Treåringen
14/5/2014 09:11:45 pm

Kjære Glenno! (jeg svarer altså på Glennos kommentarer til Fatima)

Det er mange spørsmål opp gjennom årene som har vært krevende for f.eks. Kirken. Å med det anklage Kirken, som samtidig har vært arnestedet for MYE av all kunnskapen vi sitter på i dag, for å stå i veien for fri spørsmålsstilling og frie undersøkelser, er i beste fall historieløst.

Jeg synes det er merkelig hvor religiøse såkalte "ikke-religiøse" er når det kommer til sin hellige tro - vitenskapen. Vitenskapen er det absolutte svar på alt. - Kan det ikke bevises, så finnes det ikke! En slik tankegang er å gjøre mennesket til noe mindre enn det faktisk er. Jeg som kristen er FOR vitenskap! Hvem er vel ikke det? Det jeg er MOT er at vitenskapen blir religion - vitenskapen kan ikke, og skal ikke svare på livets STORE spørsmål.


Du sier blant annet:
"Det vakre med vitenskapen er at det er en selvrettende mekanisme. Folk med en agenda blir avslørt i vitenskapen. Det samme kan ikke sies innen religion.", og:
"Det er heller ingen i skolens historietime som sier til elevene; "dette MÅ du tro, ellers venter evig fortapelse etter døden". Det samme fundamentet finner man ikke alltid på den andre siden."

-Det har du helt rett i, av den grunn at det venter evig fortapelse om du ikke tror på noe som du blir lært i historietimene. Det er fordi "fundamentet" er forskjellig. Historie befatter seg med noe som har skjedd. Religion befatter seg med spørsmål som - hvem er jeg?, hva er meningen med livet mitt?, hva skjer etter døden? Disse tingene KAN IKKE vitenskapen besvare.

Så du må gjerne være imot religion, men du kan ikke sette det opp mot vitenskap. Det er ikke slik at jeg som kristen må velge enten Gud eller vitenskap. Jeg velger Gud OG vitenskap!

Treåringen
14/5/2014 09:12:02 pm

Kjære Glenno! (jeg svarer altså på Glennos kommentarer til Fatima)

Det er mange spørsmål opp gjennom årene som har vært krevende for f.eks. Kirken. Å med det anklage Kirken, som samtidig har vært arnestedet for MYE av all kunnskapen vi sitter på i dag, for å stå i veien for fri spørsmålsstilling og frie undersøkelser, er i beste fall historieløst.

Jeg synes det er merkelig hvor religiøse såkalte "ikke-religiøse" er når det kommer til sin hellige tro - vitenskapen. Vitenskapen er det absolutte svar på alt. - Kan det ikke bevises, så finnes det ikke! En slik tankegang er å gjøre mennesket til noe mindre enn det faktisk er. Jeg som kristen er FOR vitenskap! Hvem er vel ikke det? Det jeg er MOT er at vitenskapen blir religion - vitenskapen kan ikke, og skal ikke svare på livets STORE spørsmål.


Du sier blant annet:
"Det vakre med vitenskapen er at det er en selvrettende mekanisme. Folk med en agenda blir avslørt i vitenskapen. Det samme kan ikke sies innen religion.", og:
"Det er heller ingen i skolens historietime som sier til elevene; "dette MÅ du tro, ellers venter evig fortapelse etter døden". Det samme fundamentet finner man ikke alltid på den andre siden."

-Det har du helt rett i, av den grunn at det venter evig fortapelse om du ikke tror på noe som du blir lært i historietimene. Det er fordi "fundamentet" er forskjellig. Historie befatter seg med noe som har skjedd. Religion befatter seg med spørsmål som - hvem er jeg?, hva er meningen med livet mitt?, hva skjer etter døden? Disse tingene KAN IKKE vitenskapen besvare.

Så du må gjerne være imot religion, men du kan ikke sette det opp mot vitenskap. Det er ikke slik at jeg som kristen må velge enten Gud eller vitenskap. Jeg velger Gud OG vitenskap!

Rune (dar al harb)
14/5/2014 11:55:45 pm

haha... du er hjernevasket Fatima.. du er dermed umulig å diskutere med. Allah finnes ikke! Muhamed var derimot en pedofil massemorder som herjet rundt i historisk tid...

Herman hedning
15/5/2014 12:53:20 am

@Fatima
Nei fatima det kalles en utdannelse jeg hadde vurdert og skaffa meg en hadde jeg vært deg.

Ikke relgiøse sekter jaja skal det kalles en sekt er det gjerne en relgion i bunn vettu.
Og til din informasjon det er først og fremst ateister som alltid har drevet verden fremover kun judeaismen setter utdannelse spesielt høyt av de abraham baserte relgionene noe du egentlig beviser selv med dine rare påstander om at historiefag er hjernevasking.

Herman hedning
15/5/2014 01:26:28 am

@treåringen
"Jeg synes det er merkelig hvor religiøse såkalte "ikke-religiøse" er når det kommer til sin hellige tro - vitenskapen."

Har vi skapt templer til vitenskapen ? ber vi til vitenskapen ?
Hvis vitenskapelige teorier viser seg og ikke stemme tar vi helt og holdent og ignorer det faktum og fortsetter og tro på den teorien eller lager de en ny teori ?
At vitenskapen er en slags relgion for ateister er en påstand som de relgiøse kommer med vi har ikke noe tempel som vi går til og ofrer til einstein e.l.

"Religion befatter seg med spørsmål som - hvem er jeg?, hva er meningen med livet mitt?, hva skjer etter døden? Disse tingene KAN IKKE vitenskapen besvare."

Filosofi tar seg av de 2 første spørsmålene dine likegodt eller bedre enn relgion.
Vitenskapen vet veldig godt hva som skjer etter døden du råtner og blir en del av naturen igjen circle of life gjødsel.
Hva som skjer med kroppen din når du er dau er godt dokumentert av vitenskapen.

At du tror og legg merke til TROR at du kommer til et slags paradis er ditt valg, men det skjer faktisk ikke, men du er fri til og tro det og hvis andre etterhvert begynner og tro det så er det også greit bare ikke tving det inn i hjernen på folk og spesielt barn som ikke har noe valg pga av foreldres tvang det kalles hjernevasking.

Ateist
14/5/2014 02:30:51 pm

Religiøse skoler må være det siste sprellet vi opplever forhåpentligvis fra den kanten, hva godt kan komme ut av dette?Spesielt i UK er det mye debatt rundt spesielt slamske skoler, og dette anses som en stor utfordring. Nesten litt tragikomisk at det den dag i dag opprettes slike skoler, når man tar historien fatt og ser hva godt som er kommet ut av religionene de siste 200 årene sammenlignet hva vitenskapen har gjort for menneskeheten. Fra et historisk perspektiv er selvfølgelig religion fascinerende og interessant, men hva har det med sannhet å gjøre? Mye spennende og artige historier fra Asbjørnsen&Moe også..

Reply
cit
14/5/2014 02:40:17 pm

Utsagn som "Lukkede trossamfunn oppmuntrer" insinuerer sammenblanding av alle slags religiøse skoler; muslimsk skole blir ikke sett på som vesentlig ulik andre religiøse skoler. En muslimsk skole må bli nokså ulik andre skoler, andre religiøse skoler også.

Det var faglige grunner til at en tidligere muslimsk skole måtte stoppes. Og den nye muslimske skolen kan godt stoppes den også hvis den ikke holder faglig mål. Den blir ikke stoppet bare fordi den blir sterkt mislikt av humanetikere og superivrige ateister. Grunnen til at Norge tillater religiøse skoler, er at trosfriheten for religiøse skal forsvares. Kanskje både HEF og Hjelpekilden misliker forsvar for trosfrihet for andre enn ateister?

Jeg misliker muslimske skoler på grunn av at de underviser i sharia, et lovsystem som bryter med menneskerettigheter og demokratiske tradisjoner. Den fremtredende muslimen Trond Ali Linstad har sagt at islam ikke er forenlig med demokrati.

Samtidig reagerer jeg kraftig på språkbruken til bloggforfatteren hva angår religiøse generelt sett: lukkede miljøer, indoktrinering og bekymring for manglende kritisk tenkning. Det er tull at kritisk tenkning generelt sett trues av religiøst livssyn. Argumentene kjenner jeg igjen fra ateistisk agitasjon. De er fordommer som ikke samsvarer med det jeg har sett hva angår kristne skoler.

Kristne skoler forsvarer demokratiske tradisjoner, menneskerettigheter og har elevprestasjoner på toppnivå i følge undersøkelser. En del ikke-kristne foreldre passerer barna sine der på grunn av godt undervisningsmiljø eller fordi de vil ha barna sine bort fra skoler med mobbing. Alle våre barn har gått på kristen skole og vi kjempefornøyde. Ja, kristne skoler er å foretrekke framfor alle andre skoler.

Reply
Hilde Langvann
14/5/2014 05:14:42 pm

Sitat:
"Samtidig reagerer jeg kraftig på språkbruken til bloggforfatteren hva angår religiøse generelt sett: lukkede miljøer, indoktrinering og bekymring for manglende kritisk tenkning. Det er tull at kritisk tenkning generelt sett trues av religiøst livssyn. Argumentene kjenner jeg igjen fra ateistisk agitasjon. De er fordommer som ikke samsvarer med det jeg har sett hva angår kristne skoler."

Jeg så disse argumentene inne på Verdidebatt også, der innlegget også ligger, så jeg gjentar det jeg måtte forklare der inne; Jeg skriver ikke om religiøst livssyn generelt, eller om frikirkelige skoler generelt? Det er store forskjeller på trossamfunn i Norge, noen er sunne, og noen er rett og slett usunne, ved at de har et sort/ hvitt verdensbilde, negativ holdning til kritikk og mennesker som ønsker å forlate, blant annet.

Les mer om sunn/ usunn her:
http://www.hjelpekilden.no/blogg/sunn-eller-usunn

Dermed er det også store forsjeller på religiøse skoler i landet. Noen kan sokne til en kristen privatskole av ulike grunner, uten å nødvendigvis være medlem av et spesifikt trossamfunn, og har kanskje et normalt liv utenom, der de er tillatt å leke med barna i gata eller delta på fritidsaktiviteter som ikke er i regi av menigheten. Da er det noe helt annet å vokse opp i et svært lukket trossamfunn, der du lærer at omverdenen er farlig, og derfor nektes å leke med barn som ikke tilhører menigheten; - og så i tillegg skal gå på en skole i regi av menigheten. Den offentlige skolen ville ellers ha representert et vindu mot normaliteten, et pusterom og en mulighet til å kunne sosialiseres med mennesker utenom trossamfunnet.

Kan som et eksempel fortelle om Guds Menighet, som er selve prototypen på hva jeg kaller et lukket trossamfunn, der de holder seg for seg selv og løser overgrep og andre alvorlige saker internt i menigheten. Lovverket er i dag slik at det faktisk tillater at en slik menighet fikk åpne to egne skoler for sine barn på 90-tallet, til tross for protester fra både politikere, lokalsamfunn og mennesker som har vokst opp i trossamfunnet.

Les mer om Guds Menighet her
http://www.hjelpekilden.no/guds-menighet.html
Og skolesaken her
http://www.hjelpekilden.no/guds-menighet---skolen.html

Til info så kan jeg fortelle at Brunstad Christian Church (Smiths venner) visstnok årlig skal ha søkt om å få starte egen skole, men har hittil ikke fått klarsignal. La oss håpe at en debatt rundt lovverket sikrer at slike lukkede trossamfunn aldri får tillatelse til å starte egne skoler.

Reply
carsten link
15/5/2014 06:24:25 pm

Jeg er en vanlig kar fra Oslo østkant et kjapt svar er det jeg kommer med .Alle må leva og tro som dem vil ,religiøse skoler hvor de former en ungt sinn . har ikke noen ting i et demokratisk samfunn. å gjøre.

Reply
Petter
14/5/2014 05:47:48 pm

Vi bor i Norge hvor vi har våre regler og normer og kristne arv, men noe perfekt klarer vi ikke oppnå uansett. Et totalt nøytralt livssyn/virkelighetssyn finnes nok ikke. Så da er vel spørsmålet "Hvem skal ha mydnighet til å oppdra sine barn? Foreldrene eller samfunnet?" Foreldrene helt klart, såfremt de er skikket såklart.
Så vil det alltid forekomme ekstremiteter enten det er innenfor religiøse eller forsåvidt anti-religiøse miljøer (type anti-teister), eller til og med høyre-ekstreme eller venstre-ekstreme miljøer. Jeg minnes en dame som fortalte at hun fikk servert Carl Sagans "Cosmos" som natta-historie når hun var liten. Bør vi stanse slikt? Dersom det går på bekostning av menneskerettigheter og barns rettigheter ja, ellers bør det være foreldrenes oppgave å veilede og oppdra sine barn. Foreldre vil antakelig alltid påvirke sine barn i den retning de selv lener seg, og sånn bør det vel også være. Barnet vil nok oppdage sitt når det etterhvert blir eldre uansett. Ekstreme tilstander vil da antakelig til slutt gjennomskues, og falle for egen urimelighet.

Reply
Herren
14/5/2014 06:01:59 pm

Ja det er de, for muslimer er vantro

Reply
Ahmed
14/5/2014 07:36:15 pm

Allah tilgi deg......

Reply
rune
14/5/2014 11:52:20 pm

Han har ingen makt her i dar al harb!

Kommunist
14/5/2014 07:34:14 pm

Nei, eg meiner at alle kuler skal væra eid av staten.

Reply
Britt Signe
14/5/2014 07:34:50 pm

Kuler?

Reply
Aman Mender link
14/5/2014 08:05:52 pm

"....barnas rettigheter til trosfrihet"

En absurd påstand. Trosfrihet innebærerer at man ikke skal bli FORFULGT av STATEN, for sin tro.

Det innebærerer ikke at man kan nekte barn eller foreldre, å lære deres barn deres tro.

Sosialister og sosial-demokrater er så sykt totalitære, men de er som regel ikke engang klar over det.

Ingen grenser for politikernes makt. All makt til staten!

Ingenting er for hellig til å kludre med eller blande seg bort i.

Reply
Larzan
14/5/2014 08:12:12 pm

Rart å diskutere hva som er best/verst av to hjernevaskende institusjoner.

Reply
Per H.
14/5/2014 08:26:09 pm

Religion har ingenting i norsk skole å gjøre. Bortsett fra type RLE hvor en lærer generelt om religionene(alle religionene).
Skolevesenet har ingenting med å presentere en religion som riktigere enn en annen til barn en lettpåvirkelig alder. Det gjelder selvsagt både kristen og muslimske skoler.
Religiøs påvirkning kan man få annet sted fra...
Jeg kan ikke se for meg at religiøse skoler kan kan på en god måte håndtere temaer som prevensjon, abort, homofili etc.....

Reply
Kenneth Christensen
14/5/2014 09:30:54 pm

Takk for et godt innlegg. Mener selv at religiøse privatskoler er en uting, en ren styggedom, som kun bidrar til fremmedgjøring i samfunnet ("oss mot dem").

Og mange av kommentarene jeg har lest så langt forsterker den meningen betraktelig. Det er skremmende.

Reply
sven kåre helland
14/5/2014 09:37:06 pm

når menneskebevisstheten er kun ett psykisk psykisme forhold mellom psykisk handikappet sitt nivå på den ene siden og Albert Einstein/Jesus/Budda/Alla på den andre siden, så gjelder det om å ikke være nær yterpunktene, men prøve å være forstandig i sin egen evolusjon/forståelse om hva som er meningen med livet,

livet er energi i bevegelse, som er konstant, som ikke kan forsvinne, men har kun overganger fra en energitype til en annen energitype, der godt og vondt er noe av energiforhold.

hva du eller jeg kan få ut av en slik verden av energibevissthet i bevegelse er opp til deg og meg, men vi må selv stå ansvalig for vår energi valg/personlighet utvikling/evolusjon mellom godt og vondt.

dermed så er alt dette om religion og om Einstein kun tull.

dette med Atomet,partiklene,energi, bevisstheten, solsystemet, galaksene, universene var kjente ting lenge før vår tidrekning. Vår vitenskap har kun kverulert det frem som om det er dem som har oppdaget det, igjennom forskjellige personligheter, slike som Albert Einstein.

for ingen av dem snakker sant, kun kverulering inn i en energiverden som andre skal besteme hva du eller jeg skal gjør eller tro på, der andre/lederne/maktmennesken skal drar fordeler ut av det å være leder....

stå selv ansvarlig overfor hvem du er eller hvem du skal bli med å tilføre rette verdier energiforhold/forståelse inn i ditt energilegeme.

tilfører man skitt/negative refleksjoner/egoisme, så blir energilegemet der etter. tilfører man positive energi inn i ditt legeme, så blir energilegemet ditt der etter, så enkelt er det, men allikevell så vanskeligt, fordi man hører på autoriteter/ledere/maktmennesker med lav IQ forstand som kun vrøvler om ting som dem tillater seg å si noe om, men som dem overhode ikke forstår noe selv om.

lær å forstå ulven/rovdyret inne i samfunnet, enten dette er trosforholdet til: skolesystemet vårt/ Illustrert vitenskap/vitenskapen, kristendommen, islam osv osv osv.

alt er kun et trosforhold som en skal forholde seg til, for at dei forskjellige maktmenneskene/rovdyren skal få deres resultat, ut av samfunnet.

politikk, økonomi, religion, vitenskap er kun kverulerende faktor inn i samfunnet vårt, for at rovdyrene/maktmenneskene skal tjene på det.

det er kun menneskerasen som er dum nok til å akseptere dette som styrinforhold inn i deres samfunn forhold, fordi da har maktmenneskene / rovdyrene kontroll over samfunnet, fordi du og jeg trenger føde og bolig for kroppen vår, men der maktmennesket/rovdyrene skaper konflikforhold i det som du og jeg trenger i hverdagen for å kunne overleve her på Jorden.

dem skaper frykt, fordi inne i frykten som samfunnet til satdig har, har maktmennesket/rovdyret sitt våpen mot samfunnet. krig og lidelser slik vi ser det ute i verden, der økonomien som er årsaken til alt ondt.

enten det gjelder politikk, økonomi, religion, vitenskapelig publiksasjon med kverulerte sannheter, ut til samfunnet vi lever inne i, så er det økonomien som rår under en lav IQ forhold/forstand som heletiden er kverulerende ut i fra hva rovdyrene mener dem kan få ut av samfunnet goder og ikke goder i nuet. hva dem mener er godt eller vondt for samfunnet. alt dette er kun gjort under en lav IQ forstand, som kun tjener visse forhold i ett gitt øyeblikk, der rovdyrene skal ha fordeler for deres IQ forståelse.

Reply
Fox Fuzzbox
14/5/2014 09:46:42 pm

Det å sende sine barn til en religiøs skole er å betrakte som et mentalt overgrep, og det kan ha svært omfattende konsekvenser for barnet, både på det kognitive, emosjonelle, intellektuelle, og sosiale plan.

Reply
Ingve
14/5/2014 10:09:54 pm

Religiøse skoler for barn under 18 burde vært ulovlig.

Reply
Rune
14/5/2014 11:05:23 pm

Religionsnøytrale skoler bør være eneste alternativ. Religion er en privatsak som ikke bør ha noen annen plass i skolen enn at man kan lære om historien og bakgrunnen for de ulike religionene. Når jeg var liten og gikk på barneskolen ble bibelen, gud og det hele presentert som faktaopplysninger i kristendomsundervisningen, noe man som voksen ser at jo er helt absurd.

Reply
Hans
15/5/2014 01:13:37 am

Nøytrale forhold eksisterer ikke. Ingen har et totalnøytralt livssyn eller virkelighetsoppfatning. At alle skal være like (og totalnøytrale) er så venstrevridd og kommunistisk som det går an. Hvor alle tenker likt tenker ingen meget.

Så lenge menneskerettigheter og barns rettigheter ivaretas er det helt uproblematisk. Kristendomshistoriske opplysninger er faktaopplysninger i historievitenskapelig forstand. Dessuten, dersom man KUN skulle undervist i såkalte "fakta", så hadde man gjort visse forutinntatte filosofiske standpunkt. Noe sikkert både naturalistene/materialistene, scientistene (les: scientism) og ateistene hadde verdsatt. Men da kunne du sagt bye-bye til mer enn kun religionsfag for å si det sånn, men sånn er det jo gjerne ekstremister vil ha det. De skal jo ofte bestemme hva andre skal mene og tro, og gjerne stikke både eget og andres hoder i sanden for å slippe å høre hva andre har å si.

Teologien og dens historie har en så stor historisk plass at den bør man også i det minste kjenne til. Det er heller ingenting galt i å lære noe om innholdet i kristen tro, islam, buddhisme, hinduisme eller ateisme for den saks skyld. Å vite litt om hvordan andre mennesker tenker er bare nyttig for å skape forståelse og respekt for hverandre. Og for å selv bli et reflektert menneske som kan stå for egne meninger og egne beslutninger og tros-oppfatninger, uten å frata andre muligheten til å stå for sine.

Reply
André Bratgjerd
14/5/2014 11:30:17 pm

Det er bedre å overlate sine lam til en god hyrde enn å overgi dem til glupske ulver. Og en ulv blir ikke mer lik en sau selv om den tar på seg fåreham.

Reply
Rune
14/5/2014 11:50:34 pm

Alle skoler basert på religioner er et onde som ingen voksne bør ha lov til å tvinge barn til å gå på... Av alle religiøst baserte skoler er nok de muslimske klart verst - med sitt rasistiske og menneskefiendtlige innhold...

Reply
StanTheMan
14/5/2014 11:53:44 pm

Jeg kommer selv fra en kristen barne og ungdoms privatskole, men er 100% norsk på alle måter. Jeg var heldig og hadde oppegående prester som underviste relgion, noe som endte opp i at jeg i dag ikke tror på noen relgion. I tillegg var det overvekt av norske elever, noe som gjorde at vi fikk et tolerant og åpent syn i forhold til norske verdier.

Jeg synes overgangen til Videregående var tøff, fordi skolen hadde et skjermet, trygt og sundt miljø. Overgangen til hverdagen hvor alle meler sin egen kake ble en oppvekker.

For min egen del så gikk overgangen bra tilslutt, men jeg tror ikke det er likelett for alle. Et enda mer skjermet miljø, hvor norsk kultur ikke er en del, kan jeg se for meg blir et stort problem for dem som plutselig må legge om.

For egen del synes jeg relgion må fortsette i historie timene, for det er en viktig del av vår kultur.

Reply
carsten link
15/5/2014 06:38:34 pm

Når jeg gikk på barne og ungdomskolen i 86-92. så var kristendoms timene en eventyrfortelling uten sidestykke , så jeg hadde satt pris på om myndighetene kunne tatt vare på vår kristne arv litt bedre,

Reply
Henning
15/5/2014 12:39:34 am

Det blir helt feil å fremstille dette som en religionskrig. Man kunne like gjerne spilt på rasismekortet. Det handler ikke om muslimsk eller kristen skole, hele grunnlaget for diskusjonen burde vært om man vil en en tilnærming til integrering i det norske samfunnet, eller ikke! Det er desverre riktig at den norske skolen ikke er spesielt god, og at flere og flere faller fra i videregående. Men det er allikvel den beste integreringen vil kan tilby våre nye landsmenn. Til de som sender sine barn ut av landet, fordi man mener at den norske skolen er for dårlig, hvorfor er de i dette landet i det hele tatt da?

Reply
Arne link
15/5/2014 12:53:01 am

Tenk om vi skulle bygge skoler for alle de forskjellige Trosamfunn vi har rundt oss.... det går en grense gjennom tilværelsen.
Hvordan skal det gå med fellesskapet til slutt.

Reply
Herhardt Geyberg
15/5/2014 06:13:44 am

Det er mange som definisjonen av "Norsk" til livs. Det samme med norsk kultur. De vil ikke at det skal finnes noen definisjon av dette. Man vil ikke ha noen forpliktelse, eller vil ikke la seg identifisere med storsamfunnet

I Norge er det hundrevis av organisasjoner som står klare med legitime krav om bl.a likestilling basert på religiøse rettigheter.
I Sverige er det ca 20, i USA er det ingen som kan kreve slikt fra staten. Fordi det er ikke mulig å innfri uten å splitte opp landet og kjøre økonomien ad undas.

Reply
Tina Holtmoen
15/5/2014 12:27:29 pm

Hvorfor skal dem ikke få lov til å ha en egen muslimsk skole? Norge er IKKE et kristent land lenger, men det finnes da kristne skoler.

Reply
Norsk mann gift med utlending
15/5/2014 05:16:29 pm

Muslimske skoler er å si ja til mer ghetto og segregering. Eliten i fra muslimske land styrer unna muslimske skoler, så skal de på bunnen som trenger det minst velge det dårligste? Gratis barnehager med norsk etnisk besetning i de svarte bydelene er den riktige veien å gå. De får mer enn nok med Koranundervisning i helgene som det er. Nei til muslimskoler!

Reply
Ove Karlsen link
15/5/2014 06:01:50 pm

Desverre er nok det nivået i Norge. "Kristne vs muslimske" skoler. Kun en fattig label, som sier svært lite om forskjeller i opprinnelig religion. Mange tror at "Norge" drives av et mere intelligent signal. Men slik er det ikke. Om man så skulle si, og vise til vers i Bibelen, og påvise med stor grad av rasjonelitet, at treenighet finnes ikke, så vil ikke det aksepteres uten videre. En trehodet gud, vedtatt på en forsamling, uten profeter, vil de heller høre på. Slik er menneskets idioti. Og det gjelder også, Islam, om man skulle si sekter ikke skal følges. Som også står i Koranen. Og like mye ateister vil reagere, om man sier selv-bevegende objekter ikke finnes, og er en svært uvitenskapelig påstand.

Istedet dreier Gud seg om verdier og høy moral. Man burde ikke trenge noen label for dette. Og ingen "vs" debatt. Og ingen konflikt, basert på den påstått label, som ingen vet tilogmed hva egentlig er.

På jorden vimser det nok mye, med mange ubetydelige konflikter, ment relevant og folk av den totemiske tanke. Noe høyere klarer de ikke å tenke på, og Gud er høyt over. Herre over himlene og jorden. Ikke bare den lille jord, som nok kun er de flestes nivå. Med mange rare usammenhengende teorier de ikke klarer å sette sammen i helhelt, for så å bli kvitt sin egen sykdom, krig og idioti.

FVMD.

Reply
Stein
15/5/2014 06:53:10 pm

Kristne skoler er helt klart å foretrekke framfor muslimske (og evnt. jødiske). Kristendommen har ikke barnemishandling og lemlestelse som rutine i motsetning til islam og jødedommen. Denne lemlestingen vil da forherliges som det eneste rette i muslimske skoler.

Reply
johan
15/5/2014 07:07:16 pm

Det er da merkelig at ett kristent land som Norge skal debattere om vi kan ha kristne skoler? Muslimene skal ikke øve innflytelse over oss, muslimske skoler er basert paa enveiskjøring der alt dreier seg om og godta all den diskriminering og undertrykking som islam staar for. Det er ikke tilfellet selv med en aldri saa mye fundamentalistisk kristen privatskole.

Reply
Joakim
15/5/2014 09:19:17 pm

Så enda en kvinne som jobber for en mer “rettferdig” innvandrings politikk og som har sterke sympatier for innvandrere og islam. Hun er også mest sannsynlig gift med en utlending.

Kan ikke ta noe du skrever seriøst. Flytt til USA du. Haddet sikkert passet deg som individ bedre.

Reply
jse
15/5/2014 10:36:11 pm

Er helt enig med artikkelforfatter at man ikke bør tillate egne religiøse skoler for barn uansett religion. Alle barn bør uansett gå på en felles sekulær skole.

Når det er sagt, så bør man selvsagt lære om historien bak de forskjellige religionene.

Som ateist ser jeg helt bort ifra eksistensen av magiske guder og velger dermed å overse mytiske og overtroiske forestlillinger i religionene, og vurderer religionene utelukkende ut ifra det etiske og moralske budskapet som religionene kommer med. Gjør man en slik sammenligning vil man nok se at det tross alt er en formidabel forskjell på kristendom og islam.

Selv som ateist kan man ikke underslå at kristendommen på mange måter har hatt en positiv innvirkning på de samfunn og nasjoner hvor den har gjort seg gjeldende. Jesus i kristendommen kan ha vært en historisk person, men han var nok ikke sønn av noen gud. Men livsfilosofien, etikken, moralen og kjærlighetsbudskapet han kom med kan nok absolutt ha hatt en positiv effekt gjennom historien. Dessverre brakte den katolske kirke geistlig og politisk makt inn i kristendommen, og dette har nok ikke vært av det positive. Noe som har brakt med seg grusomheter som heksebrenning og inkvisisasjon.

For islam sin del kan man ikke si å ha opplevd noen positiv effekt. Islam ble skapt av en brutal og ondskapsfull ørkenrøver, og dette har nok og preget situasjonen i mange muslimske land!

Så selv om både kristendommen og islam bringer med seg endel håpløse overtroiske forestillinger, så er de likevel høyst forskjellige. Barn bør uansett gå på en sekulær og felles skole, men tror likevel at islamske skoler uansett er mange hakk verre enn de kristne!

jse

Reply
Stig
15/5/2014 11:12:21 pm

Ingen av delene er bra. Både kristne og muslimske skoler påprakker de uskyldige barna en tro de ikke trenger. Barnemishandling kalles det. Religion er svada og overtro fra tusenvis av år tilbake, du kunne like gjerne fortalt barna om troll og spøkelser..

Reply



Leave a Reply.

    Kategorier

    All
    Æreskultur
    Barns Rettigheter
    Ekskludering
    Hjelpetilbud
    Identitet
    Indoktrinering
    Integrering
    Juss
    Overgrep
    Politikk
    Privatskoler
    Psykisk Helse
    Seksualitet
    Skråblikk
    Sosial Kontroll
    Usunn Tro
    Veien Ut
    Veien Videre
    Vold I Nære Relasjoner

    Arkiv

    November 2022
    July 2022
    June 2022
    May 2022
    April 2022
    September 2021
    March 2021
    January 2021
    December 2020
    November 2020
    October 2020
    May 2020
    April 2020
    March 2020
    January 2020
    December 2019
    October 2019
    November 2018
    October 2018
    June 2018
    May 2018
    April 2018
    November 2017
    October 2017
    September 2017
    July 2017
    June 2017
    May 2017
    March 2017
    December 2016
    October 2016
    September 2016
    August 2016
    June 2016
    May 2016
    March 2016
    January 2016
    December 2015
    November 2015
    October 2015
    August 2015
    July 2015
    May 2015
    March 2015
    February 2015
    January 2015
    October 2014
    August 2014
    July 2014
    May 2014
    April 2014
    March 2014
    February 2014
    January 2014
    December 2013
    November 2013
    October 2013
    September 2013
    August 2013
    June 2013
    May 2013
    April 2013
    March 2013
    February 2013
    January 2013

  • Hjem
  • Vårt arbeid
    • Infomateriell >
      • Ditt liv, dine rettigheter
      • Små sko, stor tro
      • Voldsrapport
      • Trang tro?
      • Hva skal vi se etter?
      • Unge ekskluderte
    • Foredrag
    • Politisk arbeid
    • Hjelpetilbud >
      • Digitale samtalegrupper
      • Kafègruppe
      • Samtalegrupper i ditt distrikt
      • Foreldrenettverk
      • Kontaktperson
      • Chat
      • Mentorfamilie
    • Prosjekter >
      • Prosjekt TID
      • Voldsrapport
      • Den usynlige kontrollen
      • Frifall kunstutstilling
      • Podkast: Utbryterne
      • Ditt liv, dine rettigheter
      • Små sko, stor tro
      • Fra offer til ressurs
      • Etter den vanskelige troen
      • Rettighetsworkshop
  • Stemmer
  • Info
    • Info-sider om trossamfunn >
      • Brunstad Christian Church
      • Guds Menighet i Lofoten
      • Mormonerne
      • Jehovas vitner
    • Artikler
    • Faglig
    • Bokomtaler
  • Blogg
  • Om oss
    • Kontakt oss
    • Om oss >
      • Om Hjelpekilden
      • Styret
      • Lokalavdelinger
      • Logo
      • Fargepalett
    • Historikk >
      • Årlige rapporter
      • Historikk
    • Mål og vedtekter >
      • Visjon og hovedmål
      • Vedtekter
      • Etiske retningslinjer
    • Medlemskap
    • Nyhetsbrev
    • Samfunnsnytte
  • Støtt oss