I debatten rundt homofiles rettigheter i kirken, kan man i kommentarfeltet i de mest konservative kristne avisene se at det er en lang vei å gå før man i de trangeste religiøse miljøene vil utvikle et mer humant og mindre fordømmende syn på homoseksualitet. I debatten skyter man bibelvers mot hverandre, og der den ene siden viser til kjærlighetsbudet og at vi alle er skapt i Guds bilde, hevder den andre siden at homofili er unaturlig og at Gud er motstander av homofili.
Men stemmer dette? Argumentet om at homofili er unaturlig blir vanskelig å støtte da det har eksistert i alle kulturer til alle tider, og siden det også eksisterer i dyreriket. Forskere har funnet at hos 1500 arter foretrekker noen dyr alltid eller ofte sex med partner av samme kjønn. Og historisk kritisk lesning av bibeltekstene gir ikke entydige svar på hvordan kirken skal forholde seg til homoseksualiteten. Den negative holdningen til homoseksualitet i det nye testamentet stammer fra brev den kristne misjonæren apostelen Paulus skrev til de første kristne menighetene. I denne sammenhengen er det verdt å nevne at vi vet at Paulus hadde et syn på kvinnen som vi i dag tar avstand fra, det samme gjelder Paulus´ syn på slaveri. Tidligere fant man bibelsk belegg for at man kunne undertrykke mennesker med annen hudfarge, det gjør man ikke lenger. Det er en kjensgjerning at vår tolkning av Bibelen alltid er preget av den forståelsen vi til enhver tid har av menneskeverd og samkvem mennesker i mellom. Kan Paulus´ holdning til homofili forklares historisk? Når Kristendommen oppsto eksisterte den side om side med andre kulturer, blant annet gresk og romersk kultur som dyrket både fruktbarhet og erotikken. Både menn og kvinner hadde et frodig seksualliv der erotikken sto i høysetet, og biseksualiteten var utbredt mellom begge kjønn. En av mange skikker i antikkens Hellas og Romerrikke var pederasti, der voksne menn hadde seksuelle forhold til yngre gutter fra 12-års alderen og oppover, såkalt "gutteskjending". Disse homoseksuelle båndene skal ha blitt en stor utfordring for Paulus´ misjonsvirksomhet i Lilleasia. I hellenistisk kultur var kjærlighet mellom menn ansett som mer verdifullt enn kjærlighet mellom menn og kvinner, noe som hang sammen med synet på kvinner som uten egen verdi. Det hellinistiske synet kolliderte med det kristne budskapet om at begge kjønn var av samme verdi overfor Gud. Jødene kom fra en kultur som hadde et restriktivt syn på seksualitet i sterk kontrast til samtidige kulturer, der seksualiteten var forbeholdt mellom mann og kvinne i reproduksjonsøyemed.. Mange mener at Paulus tok avstand fra homoseksualitet mellom menn som en reaksjon på grekernes pederasti. Handlet tekstene om dette, så kan ikke bibelversene brukes mot gjensidige og likeverdige homofile parforhold i dag. En annen ting som er verdt å vite, er at homoseksuelle handlinger også var en del av kultusen i avgudstemplene, noe som gjorde det viktig for den tidens kristne å ta avstand til homoseksualitet. De fleste konservative trossamfunn som stiller seg negativ til homoseksualietet i dag, skiller ofte mellom homoseksualitet og homoseksuelle handlinger. De kan mene at det å være homofil i seg selv ikke er syndig, men at synden er knyttet til homoseksuelle handlinger. Det er interessant å se at dette synet er en arv fra Platon og filosofien om dualismen. Platon mente at livet var en kamp mellom legeme og sjel, og gjennom et slikt dualistisk menneskesyn kunne kristendommen syndiggjøre kroppen og dens lyster, i tråd med den kristne seksualforståelse som fortalte at seksualitet ikke knyttet til reproduksjon var synd. Kirkens historiske fokus på medlemmenes seksualitet er relatert til makt. Religiøs liberalisme har aldri gitt makt over medlemmene, bare ved kontroll over en persons seksualitet vil man kunne utvikle total kontroll over medlemmet. Seksualiteten er en av våre viktigste og sterkeste drivkrafter, og undertrykking av seksualitet skaper usunn utvikling av mennesket. For eksempel ser forskere overgrep i den katolske kirke i lys av et miljø som fordømmer homoseksualitet, og påpeker at hvis fremtidige overgrep skal reduseres, så må kirken i første omgang godta homoseksuelle handlinger mellom mennesker. Ideelt sett burde et kristent miljø være basert på ønske om et religiøst åndelig fellesskap. Ideelt sett burde ikke medlemmenes seksualitet ha betydning til forholdet til Gud eller menigheten. Men som holdningene i det konservative kristne miljøet viser, det er desverre en lang vei å gå, særlig når de mest innbitte motstanderne ikke er åpne for kunnskap som slike innlegg gir, og isteden tviholder på gamle utdaterte holdninger. Som det gamle sagnet om kirkens menn som nektet å se gjennom Galileos teleskop for å slik kunne holde på sitt verdensbilde om at jorden er flat. Det krever mot å endre mening. Hilde Langvann, 14.04.2014 Organisasjonssekretær Hjelpekilden Norge Kilder: Thore Langfeldt: Erotikk og fundamentalisme Om tolkning av Bibeltekster om homofili: http://www.kirken.no/larenemnd/laeren06/sider/kap3-6.html Om kirkens endrede syn i teologiske spørsmål, har dette relevans for spørsmålet om homofilt samliv? http://www.kirken.no/larenemnd/laeren06/sider/kap3-8.html Les også: Historiske endringer i holdning til homoseksualitet: "Menn som ligger med menn" - del 1 Sex & Sekten: Lyst Sex & Sekten: Overgrep Sex & Sekten: Onani
128 Comments
25/4/2014 12:27:23 am
Hei Hilde!
Reply
Herman hedning
25/4/2014 02:17:23 am
En litt artig sak er jo at de kristne mener at mennesket er skapt i guds bilde og vitenskapen har jo funnet homo genet og anslår at mellom 3 og 5 % av menneskene på denne planeten er homofile med den logikken kan en jo komme fram til at gud skapte dette genet siden han visstnok skapte menneskene og at denne guden dermed er mellom 3 og 5 % homofil selv.
Reply
Per
26/4/2014 01:43:18 am
Nei, Gud ga menneskene en fri vilje, derfor spiste plukket Eva frukten fra kunnskapens tre i Paradis. Ikke fordi Gud hadde skapt henne til det, men fordi hun kunne velge mellom Paradis.
Isabel T
26/4/2014 05:36:01 am
Nei, faktisk ganske toskete. Zoofili er like vanlig... http://www.zoophile.net/ Ikke OK for det...
Herman hedning
27/4/2014 01:10:35 am
@Per
Isabel T
26/4/2014 05:35:17 am
Homogenet... finnes også zoofilgenet? http://www.zoophile.net/ Det anslås at det er ca 4 % av befolkningen som "er" zoofile.... Skal det da aksepteres og normaliseres?
Reply
Anders
26/4/2014 06:17:29 am
For et absurd ting å ta opp.
Tor I.
27/4/2014 12:40:15 am
Hæ? Bortsett fra at det med "homogenet" ikke er reelt, så er det en merkelig sammenligning: Mener du også at folk som tar en øl på byen like godt kunne stukket en heroinsprøyte i armen? Fordi begge deler er rusmidler?
Louise
27/4/2014 04:34:15 am
Det er selvsagt ikke tilstrekkelig at noe finnes i naturen. Likeverdighet og samtykke er nødvendig. Bloggeren synes å stå for det.
Hermanhedning
27/4/2014 01:20:40 am
@Tor I.
Reply
cit
27/4/2014 11:02:34 pm
Du lyver, sitat fra der du linket til:
Herman hednig
28/4/2014 12:18:38 am
@Cit
morten
25/4/2014 02:43:56 am
spørsmål til deg?
Reply
100% ateist istf. 99%
25/4/2014 02:59:16 am
Leser man hele Bibelen så skal barn som motsier foreldrene henrettes, man kan ikke spise cheeseburger eller hummer, men man kan gjerne holde slaver. Hvorfor velger du å overse de delene?
Reply
28/4/2014 02:50:55 am
.Mat er jo for å spise ikke bli slave av appetitten,Det er de som er bundet til laster av ymse slag.Jesus sa: det er ikke det som går inn i gjennom munnen som er galt,men fort er det tankene de er formet etter vaner og feil oppfatninger.Tenk deg en eng full av blomster, det er lov å plukke blomster.Det er også noen som blir glad om du steller og vanner hagen slik at alle kan se skjønnhete i dette Gud er kjærlighet.
Hilde Langvann
25/4/2014 03:00:07 am
Det er vel gjerne nok et tolkningsspørsmål, flere mener at fortellingen sikter til voldekter og overgrep mot menn og kvinner.
Reply
Trygve
26/4/2014 12:40:36 am
Bibelen er bare noe tull samme med all andre religioner Bare brenne at sammen så har vi en bra Verden
thor
25/4/2014 05:48:10 pm
skulle akkurat til å nevne det samme..dette som blir hevdet her på "hjelpekilden"er ikke akkurat til mye hjelp..dessuten hva Paulus og gutta mente om ditt og datt,har ikke noe med saken å gjøre.Det er snakk om hva Gud mener,og der er saken krystallklar.Det er en vederstyggelighet,som Gud helst ville sluppet å se..men denne verden ligger jo i det onde..
Reply
Tor I.
27/4/2014 12:47:10 am
Hvordan er den saken krystallklar? Fordi det står i en bok skrevet av mennesker? Eller har Gud åpenbart seg for deg og talt direkte til deg?
Herman hedning
25/4/2014 09:46:41 pm
Hvorfor har ikke guden din utslettet byer etter sodoma og godmorgen ?
Reply
Bajas
26/4/2014 06:09:48 pm
Om de har eksistert, lå Sodoma og Gomora temmelig sikkert ikke i Syria eller Persia. De lå i nærheten av Dødehavet, i et område som i dag deles av Israel og Jordan.
Reply
thetruth
25/4/2014 04:26:38 am
I Islam ser vi på livet som en examen av Allah. Vi er ikke på Jorden for gjøre alt vi har lyst til og leve akkurat slik vi ønsker. Allah har laget grenser for oss som vi ikke bør tråkke over, hvis vi ønsker å lykkes i det neste liv og leve evig i Paradis.
Reply
Hilde Langvann
25/4/2014 06:17:33 am
Jo, det er absolutt tvilsomt at homofili er en synd. Men har man først bestemt seg, har man funnet det man ønsker i skriftene man ønsker å følge, og valgt å tolke det på den måten man ønsker, så er det vel lite andre mennesker kan si for å endre på din mening. Jeg tror nok at slik trangsynthet vil dø ut med tidene, da nye generasjoner kommer til og tar til seg et mer humantisk og balansert syn på seksualitet. Jeg vil gjerne anbefale deg den første artikkelen jeg skrev, som viser hvordan holdningen til homofili har endret seg med tidene, men vet ikke om det har noen hensikt…Det krever mot, innsikt og ydmykhet for å kunne endre mening. :) http://www.hjelpekilden.no/2/post/2014/04/menn-som-ligger-med-menn-del-1.html
Reply
thetruth
25/4/2014 07:00:59 am
Du vil tolke ting etter ditt syn. Hvis man skal følge det slik kan man jo tolke alt i sin retning. Da gjelder jo ingen faste prinsipper. Ja vi lever jo i den siste tid (dvs ikke si dommedag er imorgen) så det er spådd at mange handlinger som var tabu blir vanlige i samfunnet. Ikke at det betyr de er moralsk gode men at folks moral faller til den grad at Paradis Hotel er populært og det å være religiøs regnes som sært.
Huff... så selvgodt du svarer. En god del av det du skriver, kan snus mot deg selv. "Har man funnet det man ønsker i skriftene man ønsker å følge" (?), "og valgt å tolke det på den måten man ønsker, så er det vel lite andre mennesker kan si for å endre på din mening". Nettopp. Egentlig er det lite vits i å diskutere med deg. Du har jo alle svarene selv... 26/4/2014 04:19:26 pm
Hadde de som bodde i Sodoma en stor innsats for sine medmenneskers ve og vel? Eller var de bare opptatt av og fremstille seg selv? Det er dette som er problemet for mennesker som overser sin nestes store lengsel etter skaperen,jeg har oppdaget hvor kort .tenkt Det er å ta det største, det første, og snike i køen,stjele osv. alt er bunnet i ego .Satan som ville bli Gud .Dette var umulig .HAN VAR SKAPT.Satan påvirker alle.Tro det eller ei men helt fra barn er små vil de onde krefter ta fra oss vær frie vilje. Jeg vil heller velge meg en sann kristendom Romerbrevet 8 kapittel.
Ingar
25/4/2014 04:37:35 pm
Hvor var du da jeg solgte biler? Enormt mange mennesker er lett å ta styringen over, da de tror på hva som helst.
Reply
Anita
25/4/2014 06:09:45 am
Skjønner ikke at folk kan være som de er og ikke følge den eventyrboka som har blitt tolka 1 million ganger,og tenk om denne guden er en dame!
Reply
stian
25/4/2014 07:41:40 am
Hei
Reply
Ingar
25/4/2014 06:25:28 pm
"Guds ord" er ord skrevet av menn med skjegg som var ute etter makt. Du og millioner av religiøse mennesker er lette å få med på hva som helst.
Reply
Knut
27/4/2014 10:07:40 pm
Evangeliene ble skrevet av disipler av Jesus. Flere av disse døde martyrdød.
Steinar
25/4/2014 11:03:36 pm
Stian, det du skriver er helt helt riktig.
Reply
Terje
25/4/2014 11:38:22 am
Der er heldigvis ingenting som tyder på at Abrahams gud eksisterer. Der er faktisk veldig lite som tyder på at der var en intellekt før der var et univers. Og om der var det så er der ingenting som tyder på at dette var en apelignende mann med skjegg som blir sint om du onanerer. Der er heller ingenting som tyder på at vi har en "sjel" som kan leve uten en fysisk kropp.
Reply
En mann
25/4/2014 02:08:30 pm
Forfatteren av denne artikkelen oppgir å være organisasjonssekretær i <a href="hjelpekilden.no" target=_BLANK>Hjelpekilden Norge</a>. De står for samme kulturelle verdier som HEF og bekjemper kristne trosamfunn ved å stemple dem som sekter.
Reply
Hilde Langvann
25/4/2014 04:41:58 pm
Det stemmer ikke. Vi har ingen antireligiøs agenda, men setter søkelys på usunn religiøsitet ved siden av vårt likemannsarbeide. Les gjerne nyeste blogg innlegg for mer info om forskjell mellom sunn og usunn tro.
Reply
Anders
26/4/2014 06:20:37 am
Dette stemmer jo ikke.
Reply
Isabel T
26/4/2014 06:48:54 am
Bring it on...
Sture
25/4/2014 03:22:48 pm
Endelig en som setter homofili i historisk perspektiv. Selv vikingene hadde et avslappet forhold til homofili, slik som grekere, romere eller japanere. Det var Paulus med sin seksual- og undertrykkende kampanje som innførte de historiske forfølgelser og trakassering av homofile. Ingen godtar slaveri, ingen godtar at kvinner skal tie i forsamlinger og nå må kristne slutte å trakassere homofile.
Reply
Larzan
25/4/2014 08:25:04 pm
Gud sier ikke stort siden han er en fiksjon. Når det gjelder menn som ligger med menn, så er det unormalt men naturlig.
Reply
Knut
27/4/2014 10:25:48 pm
Vel hvis du ikke tror på noen gud, burde du i hvertfall se på sannsynligheten for at liv kan oppstå tilfeldig:
Reply
Knut
27/4/2014 10:26:08 pm
Vel hvis du ikke tror på noen gud, burde du i hvertfall se på sannsynligheten for at liv kan oppstå tilfeldig:
Reply
Knut
27/4/2014 10:26:22 pm
Vel hvis du ikke tror på noen gud, burde du i hvertfall se på sannsynligheten for at liv kan oppstå tilfeldig:
Reply
Knut
27/4/2014 10:26:37 pm
Vel hvis du ikke tror på noen gud, burde du i hvertfall se på sannsynligheten for at liv kan oppstå tilfeldig:
Reply
Knut
27/4/2014 10:26:55 pm
Vel hvis du ikke tror på noen gud, burde du i hvertfall se på sannsynligheten for at liv kan oppstå tilfeldig:
Reply
Knut
27/4/2014 10:27:59 pm
Vel hvis du ikke tror på noen gud, burde du i hvertfall se på sannsynligheten for at liv kan oppstå tilfeldig.
Reply
ExiledAlien
28/4/2014 05:10:39 pm
Sannsynligheten for at liv kan oppstå er 1. Vi er her, og det i seg selv beviser at liv kan, og trolig vil, oppstå gitt tilstrekkelig med tid og energi. Tid og energi er alt som trengs, og selv om vi ikke vet med 100% sikkerhet hvordan de første selv-replikerende molekylene oppsto på jorden, så vet vi med sikkerhet at de har gjort det. Sjekk ut Miller-Urey eksperimentet. Det er riktignok ikke et ideellt eksperiment, men det demonstrerer en mekanisme som kan frembringe organisk materiale fra inorganisk sådan.
Steinar
25/4/2014 10:20:26 pm
Leser veldig ofte at man henviser til dyreriket angående homsesex, jeg har sett vanvittig mange dyreprogrammer, men kan ikke huske å ha sett ett eneste tilfelle av homsesex blant dyr, jeg var faktisk vitne til en Elg som prøvde å parre seg med ett klesstativ en gang, hva seksuell legning hadde da denne Elgen, så også en gang en Måke som prøvde å voldta en plastkanne, hva seksuell legning har den mon tro?? Jeg tror heller det går på brunst,drifter og dominering blant dyrene fremfor homsesex.
Reply
Frode
27/4/2014 12:47:48 am
" nyere forskning har påvist homoseksualitet hos 1 500 dyrearter. Andelen homofile blant artene variere fra et par prosent (som hos mennesker), til rosenkakaduen, der andelen er hele 40 prosent."
Reply
Religios
25/4/2014 11:03:37 pm
Til alle dere der ute: Gud er verdens flinkeste arkitekt, han har skapt verden, han lever med oss hver eneste dag, vi er aldri alene, selv ikke når vi sitter på toalettet, Vi kan ikke se, høre, lukte, eller ta på gud, grunnen til at menn ligger med menn er at veit ikke bedre. Menn kjære søstre og brødre, vi må ikke straffe homofile, det er guds ansvar på dommedag, hva bryr det deg om to menn skysser offentlig, bare drit i dem, gå din vei, ikke kast bort tida på å bry dere om noe som dere uansett ikke kan forandre på, bruk heller tida på andre fornuftige ting, Jesus Christ, dere kaster bort verdifull tid, jobb hardt, lek etterpå, ikke tenk på homofile, tenk heller hvorfor dere bruker så mye tid på ting dere ikke kan forandre på, homofile blir dømt av gud, det er ikke menneskers oppgave
Reply
Herman hedning
26/4/2014 12:15:42 am
Hvis han er verdens beste arkitekt hvorfor har han skapt mennesker som kan bli homofile ?
Reply
Steinar
26/4/2014 01:06:57 am
HERMAN HEDNING!!
Herman hedning
26/4/2014 01:21:02 am
STEINAR!!
Steinar
26/4/2014 03:11:24 am
Herman Hedning!
Herman hedning
26/4/2014 04:58:49 am
@steinar
Steinar
26/4/2014 05:35:07 am
Er kristne menneske for dødsstraff for homofile?? hvor har du det i fra?
Jan Johansen
26/4/2014 10:58:11 pm
Herman Hedning.
Herman hedning
27/4/2014 01:07:53 am
@Steinar
Knut
27/4/2014 10:30:03 pm
"Verdens beste akritekt" betyr at det ikke fins noen bedre. Det er ikke så vanskelig å få inn i huet, vel?
Herman hednig
27/4/2014 11:57:35 pm
@Knut
Reply
Monica
25/4/2014 11:16:56 pm
Guy people are disgusting! they were not born like that, they CHOOSE that....hvis dette var naturlig slike mange av dem påstår, hvorfor velger mange aa bli homo/lesbe etter aa ha vaert hetero i saa mange aar. Hos GUD/ALLAH er homoseksualitet stor SYND!.......og jeg kaster opp hver gang jeg ser en homo/lesbe.......et annet sporsmaal: hvorfor er det alltid i et slikt forhold at den ene av mannen er feminin, eller den ene av kvinnen er mer maskulin enn den andre i lesbe forhold...Disgusting people!
Reply
Herman hedning
26/4/2014 12:03:53 am
Hvis det er et valg hvorfor beviser du ikke det ved og ha sex med det samme kjønn som du er ?
Reply
Frode
27/4/2014 12:54:28 am
@Monica:
Reply
Monica
27/4/2014 09:07:04 pm
Vi er fodt heterofile min venn Frode.....Gud skapte Adam og Eva; ikke Eva og Kari eller Adam og Hans!!!! Men denne verden er saa fucked up at det er om aa gjore aa finne paa det verste utenkelig det gar an......nakenbryllupp, homofili,kjonnsendring...mye sykt der ute....
met
27/4/2014 08:10:02 am
Så lenge dere troende ikke har det fnugg bevis for at det skulle eksistere en gud, har dere ingenting annet å komme med enn grunnløse påstander om en slik eksistens. Kom med bevisene, kom med guden deres, så kanskje vi andre gidder ta dere på alvor. Og nei, de såkalte "hellige" bøkene deres er ikke noe bevis og de duger derfor ikke! Før dere kommer med vitenskapelige bevis for at det skulle eksistere en gud og at denne såkalte guden er nettopp deres gud, har dere ingenting annet enn eventyr å komme med, eventyr som oser av fordommer, trusler, hat og forakt overfor andre mennesker, og da helst hat og forakt forkledd som "kjærlighet" og "nestekjærlighet". Derfor kan dere heller ikke kreve at alle andre skal underkaste seg de påståtte levereglene fra de "hellige" bøkene deres. Så enkelt er det egentlig; den eller de som kommer med en påstand om eksistens har bevisbyrden. Vi som ikke tror på noen gud har ingenting å bevise og trenger heller ikke å motbevise noen gud. Så - kom med guden din! bibelen og koranen er kun eventyrbøker på linje med Asbjørnsen og Moe, Brødrene Grimm og alle andre fabelbøker og kan derfor ikke brukes som bevisgrunnlag.
Reply
26/4/2014 01:49:30 am
Gud var svært imot dette, før han sendte Jesus til jorden.
Reply
26/4/2014 01:52:19 am
Han (Gud) var opprinnelig imot (gamle testamentet) dette, men han elsket mennesket så høyt (nye testamentet) at Han sendte sin egen sønn.....
Reply
TrueLife
26/4/2014 02:43:19 am
Kuk og vagina = Bra
Reply
Anders
26/4/2014 06:31:08 am
Du=Tosk
Reply
Silje
26/4/2014 03:17:53 am
Make love, not war, folkens. Synes homofili er helt naturlig jeg... Man finner det jo i dyreverdenen og hos mennesker. Man kan faktisk ikke velge hvilket kjønn man forelsker seg i.
Reply
thetruthno
26/4/2014 06:08:00 am
Da synes du vet at kanibalisme er greit også da? Siden det eksisterer i dyreverden.
Reply
Tor I.
27/4/2014 12:43:15 am
Det fantes jo religioner som praktiserte kannibalisme, men det er ingen dyr som har vært så STOKK DUMME at de har funnet opp religioner.
Silje
27/4/2014 01:37:21 am
Fail. Kannibalisme har ikke noe med homofili å gjøre. ^_^
ExiledAlien
27/4/2014 08:25:07 pm
To stikkord til deg: informert samtykke
lars
26/4/2014 08:01:05 am
tørke seg i ræva med religionen? nei der er d ikke plass, stakan står der.
Reply
Silje
27/4/2014 01:39:36 am
Tja, man fikk jo kjøpt dopapir med bibel sitater på for ikke så lenge siden... ;) Synes de var helt geniale!
lars
26/4/2014 08:01:48 am
tørke seg i reven med religionen? nei der er det ikke plass, kølla står der.
Reply
Hilde Langvann
26/4/2014 03:27:58 am
Her var det mange kommentarer, både fra kristen og islamsk fundamentalisme, og svarene er helt i tråd med fundamentalismens vesen. Håper religiøse homofile som leser dette hever seg over det negative som skrives.
Reply
Knut F Garshol
26/4/2014 01:08:11 pm
Jeg er enig i at Bibel-pinpong har lite for seg. Det er bare å lese seg gjennom denne strengen så ser man at debattantene sitter på hver sin gren og de kunne like gjerne sittet på hver sin planet. Der er ingen sjanse for reell kommunikasjon.
Reply
Ove Karlsen, researcher.
26/4/2014 03:48:38 am
Du handler helt ut ifra teoretiske halvdogmer, som idoldyrkere har fortalt deg. Ser du i realiteten på homofili, så ble et kvinnelig fruktbarhetsidol byttet med mannlig, en prostituert i Sodoms tid. Det var faktisk Baal i Bibelen. Og ble tilbedt/rituellt misbrukt av samme mennesker, som tidligere. Det var altså ikke snakk om noe som helst "legning", eller "tiltrekning" eller kjærlighet. Det var kun en etterligning av et kvinnelig idol, og homofile gjør det samme selv. Libido/lystkultivasjon er selvfølgelig sentralt for fruktbarhetskulter. Og du sier "Seksualiteten er en av våre viktigste og sterkeste drivkrafter", og er selvfølgelig ikke på religionens side, som sier man må være i kontroll av sine drifter. Å ikke være det, er å handle imot seg selv, i skam, og selvfornedring. Og ser man på homofili så inkluderer det typisk ekstrem promiskuøsitet på utetoaletter, se gjerne "cottaging", "cruising", som er slang for dette. Og tilogmed i Norge har de drillet hull i dovegg: http://www.nrk.no/ho/vurderer-stenging-av-sexdoer-1.10844201
Reply
Hilde Langvann
26/4/2014 04:14:26 am
"…og har selvfølgelig ingen gyldighet overfor Gud" - Dette vet du selvsagt ingenting om med mindre du selv er Gud.
Reply
Hans Kristian mikalsen
26/4/2014 04:42:44 am
Menneskene har skapt religionene ikke religionene som har skapt menneskene, selvfølgelig hvis alle mennesker hadde vært like, så hadde det ikke blitt retard debatt om menn skal ligge med menn, alle skal tenke på seg selv og være litt selvkritisk. historien startet slik: adam og eva møtte denne som kaller seg gud, så fikk de barn, og fortalte barna at det finnes gud, også når barna fikk barn fortalte de videre at det finnes gud, og idag er vi alle barn av det første paret, en jente og en gutt, alle vet at når gutten knuller en jente så blir det enten jente eller gutt, selvfølgelig kan menn gjøre som de vil, gå og knulle en annen mann, men sex hører hjemme med en det motsatte kjønn, hva er jenter skapt for ellers da enn å lage mat, stelle barn og vaske, de er skapt for å knulle med en mann, at folk nyter sex med samme kjønn er ekkelt å høre. folkens ikke endre oppskriften på hvem sex skal gjøres med, lenge siden i gamle dager var det tabu å prate om det, og du ble henrettet dersom du utførte slike handlinger.
Reply
Hilde Langvann
26/4/2014 05:29:02 am
Og over ser vi et eksempel på arven fra semittenes reproduksjonsfokus.
Reply
Monica
26/4/2014 08:43:39 pm
Merci Hans Kr M.........
Reply
met
27/4/2014 08:48:13 am
Og her har vi altså enda en som ikke har skjønt det døyt av hva homofili egentlig innebærer. Hvorfor i alle dager tenker du bare sex og knulling når du tenker på homofili? Hvorfor er slike homsehatere som deg så overmåte opptatt av hvem andre har sex med? Har det virkelig ikke slått deg at homofile faktisk forelsker seg og opplever kjærlighet med en av samme kjønn, og at et homofilt parforhold slett ikke bare består av sex? Du har kanskje ikke skjønt det, men hvem folk har sex med raker deg faktisk ikke! Det angår deg overhodet ikke og du har ingenting med å bry deg med det. Det ser ut til at homsehatere antakelig har en fobi mot homofile, basert på en vill oppfatning om homofile som sexgale dyr som overfaller dem for å ha sex. Men jeg kan berolige homsehaterne; et slikt overfall vil nok aldri skje. Og skulle det mot formodning skje; nyt det! For det er antakelig den eneste sexen dere får oppleve i livet...
Reply
(kj) ikkeleser
26/4/2014 06:25:12 am
-æææææææssjjjj. giles muhame fan club. long live russian federation.
Reply
Joar
26/4/2014 08:21:18 am
Tenk en runde eller fem, Hvorfor skulle det ikke väre ok ? våkne opp folk. Klart det er helt ok. Er man emosjonellt dårlig utviklet som menneske så haker man på religionståget og lar seg lede blindt,
Reply
Hilde, at du valgte å illustrere poenget ditt ved å bruke dyr som eksempel sier mye om deg. Du ser ikke et skille mellom dyr og mennesker engang - for det første er ikke dyr tiltrukket på samme måte som mennesker, de er instinktive styrt - de eier ikke refleksjon - og forklaringen på at dyr da er "tiltrukket" av samme kjønn er bare at det er en tifleldighet. Mennesker derimot reflekterer, og med det vil det si at vi kan skille mellom rett og galt.
Reply
Hilde Langvann
26/4/2014 06:47:56 pm
Jeg velger ikke å illustrere poenget med å vise til homofili i dyrelivet, dette er for å parere argumentet om at det er "unaturlig", og er et vanlig motargument i debatten om "naturlig / unaturlig" som jeg gjengir her. Hovedpoenget i mitt innlegg er dog ikke å diskutere naturlig / unaturlig, men å vise til at Paulus sin holdning til homofili har en historisk forklaring.
Reply
Monica
26/4/2014 08:36:32 pm
Well said:)
Reply
Monica
26/4/2014 08:40:39 pm
Well said kommentaren gikk til jegtrorat, ikke Hilde Langvann, for DEG er jg helt uenig med... Homofil is disgusting once again!!! ikke noe naturlig....
met
27/4/2014 09:40:58 am
Det unaturlige her er å tro at det finnes en allmektig skaper og så tilbe denne eventyrfiguren og kreve at andre også skal innordne seg reglene denne såkalte "guden" skal ha kommet med.
met
27/4/2014 09:41:16 am
Det unaturlige her er å tro at det finnes en allmektig skaper og så tilbe denne eventyrfiguren og kreve at andre også skal innordne seg reglene denne såkalte "guden" skal ha kommet med.
met
27/4/2014 09:41:25 am
Det unaturlige her er å tro at det finnes en allmektig skaper og så tilbe denne eventyrfiguren og kreve at andre også skal innordne seg reglene denne såkalte "guden" skal ha kommet med.
ExiledAlien
27/4/2014 08:37:28 pm
Nei, egentlig ikke...
Tor I.
27/4/2014 12:45:12 am
Hvorfor sitter du og skriver på det unaturlige internettet? Eller kjører unaturlige biler? Homofile er ikke sterile, så de kan jo formere seg. Og du synes virkelig at det trengs enda flere mennesker på jorden?
Reply
ExiledAlien
27/4/2014 08:17:49 pm
Det er ikke noe skille mellom dyr og mennesker. Hva tror du egentlig at mennesket er? Fungi? Planter? Araknider? Vi er dyr, og vi er i svært nær slekt med moderne sjimpanser. Faktisk er 98% av vårt DNA identisk med DNA-et til moderne sjimpanser (http://www.amnh.org/exhibitions/past-exhibitions/human-origins/understanding-our-past/dna-comparing-humans-and-chimps). Dette er etablerte og observerte faktum, og uansett hvor mange emosjonelle apeller du lirer av deg vil du ikke kunne ugyldiggjøre disse funnene.
Reply
Peter Munk
26/4/2014 05:03:55 pm
Gud siger ikke noget om sex mellem to af samme køn. Mennesker siger noget om sex mellem mennesker af samme køn.
Reply
26/4/2014 05:35:37 pm
Spørsmålet er vel egentlig hvilken retning vi vil at utviklingen skal gå i. Vil vi ha en libaeralisering hvor alternative former for sex blir mer og mer vanlig og akseptert? Eller vil at folk skal bli mer dydige?
Reply
Hilde Langvann
26/4/2014 09:26:07 pm
Det som er interessant her i denne forbindelsen er: hva er konsekvensen av en for restriktiv holdning til seksualitet. Jeg har lest litt om hva sexologien sier om dette, og ser at det er en klar sammenheng mellom seksuelle overgrep og en restriktiv holdning til seksualitet.
Reply
thisshittydebate
26/4/2014 05:41:00 pm
is so ripe for trolling
Reply
Birgir Hermansen
26/4/2014 06:11:41 pm
Gud skapte mennesket slik det skulle være. Men de har mange underlige ting for seg.
Reply
Anita
27/4/2014 04:01:27 am
Tenk å krangle om så mye tull,det er som og tulle med Nisser og Troll hvem tror vi mest på?
Reply
Louise
27/4/2014 04:54:17 am
Her er det så harde fronter. Begge sider krenker hverandre. Uavhengig av hvem som har rett, så skjer det ingen endring av det. Du har vel ikke akkurat så stor sjans til å overbevise motparten om ditt syn hvis du fornærmer ham/henne? For å endre, må man først forstå.
Reply
Hvis det hadde vert greit for Gud at to personer av samme kjønn skulle ha sex. Ville han garantert latt to av samme kjønn ha samme befruktningsegenskaper som det en mann og ei kvinne har! Grusomt ekkelt når to av samme kjønn er sammen. DET ER IKKE NORMALT!!!
Reply
met
27/4/2014 09:54:26 am
Det unormale her er å tro at det finnes en gud.
Reply
Hilde Langvann
27/4/2014 04:36:33 pm
Det du skriver her føyer seg inn i reproduksjonsdiskursen; du hevder at våre kjønnsorganer utelukkende er ment for reproduksjon. Men stemmer dette?
Reply
kjønn
27/4/2014 05:19:21 pm
Å elske en ekte partner Den du lover evig troskap til døden .En du vil føre slekten videre med.Mennesket har nok fjernet seg langt fra den rene planen .Der har mennesket sitt opprinnelige hjem i Paradis.Synden besto ikke i sex ,men lojalitet.Vær lojal og livet med en god partner er fantastisk. Samvittghet vil blomstre ,OG BÆRE FRUKT SÅ BARN OG BARNEBARN KAN HØSTE GODE VANER..
Monica
27/4/2014 09:02:28 pm
Saa forbaska enig med deg Ida Olsen.....EKKELT!!!!!!!! DET ER IKKE NORMALT! IKKE NATURLIG! JUST DISGUSTING!!!!
Reply
ExiledAlien
28/4/2014 04:49:45 pm
Ja, greit. Du har fastslått flere ganger på stadig dårligere norsk at du syns homofili er ekkelt. Mitt spørsmål er; har du et faktisk argument, eller støtter du deg kun til å proklamere din personlige avsky? 27/4/2014 07:21:35 pm
Syns det er et bra innlegg.
Reply
Monica
27/4/2014 09:10:54 pm
yes me!!!
Reply
ExiledAlien
28/4/2014 04:46:32 pm
Du må sannelig ha lite å gjøre på dersom du ligger våken om natten og tenker på hva andre mennesker gjør på sine soverom. Stakkars deg unge frøken, det kan sannelig ikke være enkelt.
slagelse
27/4/2014 08:56:46 pm
Bibelen er inspirert av Gud. 2. Timoteus 3:16. Bibelen er altså Guds ord. I 1. Korinter 6:9 forteller Bibelen at homofili ikke er godkjent av Gud og at det er unaturlig. Så det handler ikke om hva kirken vil, men hva Gud vil. Det er tydeligvis ikke greit for kirken som prøver å ta oppmerksomheten bort fra Guds vilje.
Reply
Espen Selveste Jesus
27/4/2014 09:26:24 pm
Homofili er uakseptabelt uansett om det finnes gud eller ei, det er ren galtskap at en mann og en mann liker hverandre. hele poenget med å bli sammen er å få barn, dermed får man ikke barn av å knulle en annen mann. de som er for homofili mangler virkelig en skrue løs. jeg vet ikke hva det går av dem, selv er jeg ikke religiøs, men det betyr ikke at jeg ikke har naturlover og normer å leve etter. Hvorfor var for eksempel ikke eva en mann, dermed at adam og mann med navn eva fikk mann, fordi gud ikke tillate det, han skapte en kvinne og mann og sånn er det, dermed basta. ikke kom her med deres påstander om hvordan dere skal forandre normene i samfunnet vårt i norge. oppsøk personene som skriver på debatten her, dere hadde ikke turt å si hei engang, skam dere, Om gud finnes eller ikke, så finnes ikke homofili i mitt hode. grunnen til at en mann liker en annen mann er fordi at kanskje den mannen har slått opp med dama si, eller at mannen har gått lei av kvinner, fordi kona aldri tillater han å få sex, kanskje han har fått for lite porsjon sex. dessuten alle homofie er mennesker og alle mennsker skal straffes med syndene sine AV GUD, og BARE GUD når de dør. Homofile har ikke gjort med noe galt, jeg hater ikke homofile, lesber, diktatorer, folk som har mobbet meg da jeg gikk på skolen, det er ikke bra å hate folk, jeg har faktisk tatt og skværet opp med mange da de som plaget meg på skolen, jeg vet at det samme med homofile er et problem, men dersom man finner bakgrunnen så er det lettere å akseptere folk slik de velger å leve.
Reply
28/4/2014 03:44:11 am
Barneoppdragelse er noe av det vanskeligste,men samtidig det mest interesante vi som foreldre får være med på.La aldri to barn ligge i samme seng over lengere tid.Det er ikke vanskelig å tenke seg følgene om en har for nær kontakt ved å ta i kjønnsdeler..Det er også viktig å gi barna oppgaver. Barn liker å gjøre ting sammen med mor og far, tanter og bestemødre.ellers blir det for mye lediggang.Fedre har et stort ansvar.I mange kulturer ser gutter sjelden far.Han drar rett fra jobb til pub.Kommer beruset hjemFedre bør dra hjem til de barna som det er de kjæreste de har.De har et ansvar
Reply
ExiledAlien
28/4/2014 05:01:42 pm
"hele poenget med å bli sammen er å få barn"
Reply
28/4/2014 07:42:56 pm
Dyr er annerledes skapt,for oss som er vegetarer er det naturlig å spise sunt,da er tankene klare,vi velger det som er fargerikt og som tarmen sier ja takk til.Når et dyr blir slaktet er det urin og blod i kjøttet.Det er bedre å hente proteiner fra planteriket.
ExiledAlien
28/4/2014 08:57:47 pm
Du tar feil. Vitenskapen kan ikke bevise bare vise hvor feil vi kan ta ,den som vinne en argumentasjon taaper ofte en venn.
Reply
ExiledAlien
29/4/2014 05:56:19 pm
Hva er det egentlig du prøver å si?
Reply
Peter Muk
14/5/2014 09:54:11 pm
Hvem sir der findes guder - ingen har nogensinde bevist det!
Reply
Levi
11/6/2016 10:22:22 am
Jeg har vokst opp som pinsevenn, og har blitt mye mobbet av mine kristne brødre og søstre i Herren fordi jeg er homofil. Jeg har tatt det opp mange ganger med dem det gjelder, men da svarer de "det er ikke jeg som mener så mye negativt om homofile men bare Jesus og Bibelen" jeg har spurt mange om hva som da er deres personlige meninger om homfili og da får jeg heldigvis som svar at de ikke har noe i mot homofile, det er altså Bibelen som pålegger dem å ha fordommer mot homofile i følge mange av mine "pinseVENNER"
Reply
29/10/2016 09:56:13 am
Er det mulig? Mannesex er deilig, ferdig diskutert! Har hatt masse deilig mannesex etter jeg meldte meg på fastfoxx.com, og det har for det meste bare vært positive erfaringer!
Reply
Leave a Reply. |
Kategorier
All
Arkiv
September 2024
|