Blir medlemmene i BCC (Smiths Venner) utsatt for negativ sosial kontroll? Fra et medlems perspektiv.14/12/2020 Etter at NRK Brennpunkt sendte serien «Guds Utvalde» i høst, har det pågått en debatt om medlemmene i BCC og andre «lukkede kristne miljøer» blir utsatt for negativ sosial kontroll. Men hva er egentlig negativ sosial kontroll, og er det riktig eller feil å påstå at medlemmer i BCC utsettes for dette?
Begrepet «Negativ sosial kontroll», eller bare «Sosial kontroll» blir ofte brukt uten at vi definerer hva vi mener med begrepene. I følge den norske nasjonale veilederen mot vold og overgrep blir begrepene definert på denne måten: Sosial kontroll «I alle samfunn finnes det normer for akseptabel oppførsel. Sosial kontroll er hvordan fellesskapet regulerer hvordan mennesker skal oppføre seg. Vi kontrollerer hverandre for å opprettholde normer og verdier. Kontrollen kan være formell eller uformell.» Etter denne definisjonen kan vi si at vi alle utøver sosial kontroll overfor hverandre i forskjellig grad. Vi prøver å påvirke venner og familiemedlemmer slik at de passer inn i felleskapets rammer for akseptabel oppførsel. Motivet vårt er at vi ønsker å beskytte våre venner og familiemedlemmer mot de negative reaksjonene som de vil få dersom de går utenfor etablerte normer i fellesskapet. Vi vil jo ikke at de som vi er glade i skal dumme seg ut eller få et dårlig rykte. Negativ sosial kontroll: «Med negativ sosial kontroll menes ulike former for overvåking, press, trusler og tvang som skal sikre at enkeltpersoner lever i tråd med familiens eller gruppens verdier og normer. Kontrollen kjennetegnes ved at den er gjentakende og systematisk.» (https://dinutvei.no/negativ-sosial-kontroll/) Først når den sosiale påvirkningen går over i press, trusler eller tvang, kan vi si at det utøves negativ sosial kontroll. Med andre ord kan vi da si at vårt ønske om å beskytte våre venner og familiemedlemmer går over i overbeskyttelse. Og overbeskyttelse kan oppleves veldig vondt, og kan også være skadelig for de som rammes. Forskjellige personligheter har forskjellige behov Et viktig moment for å forstå forskjellen mellom beskyttelse og overbeskyttelse, eller sosial kontroll kontra negativ sosial kontroll, er at mennesker er forskjellige, de har ulike karaktertrekk og ulike behov. Noen er åpne og nysgjerrige av natur, de trenger frihet og rom til å uttrykke seg selv og utforske verden og etablerte sannheter. De kan ha behov for virkelig å forstå hvordan ting henger sammen, hvorfor man gjør slik som man gjør og hvorfor man tror det man tror. Andre verdsetter trygghet, stabilitet og forutsigbarhet høyere enn usikkerhet. De trives best innenfor velkjente og godt definerte rammer. De kan ha lettere for å bare godta det de blir fortalt uten å stille spørsmål. Den kjente forfatteren og professoren i psykologi, Jordan Peterson, mener at medfødte karaktertrekk er med på å bestemme hvor en person vil havne på det politiske eller religiøse spekteret. Det latinske ordet «Liber» betyr «Fri». Det latinske ordet «Conservo» betyr «Bevare». De som er åpne og nysgjerrige av natur, ønsker seg gjerne frihet, og havner som oftest på den liberale siden. De som verdsetter trygghet, stabilitet og forutsigbarhet, ønsker å bevare etablerte strukturer, og havner som oftest på den konservative siden. Det kan hende at personer som heller mest til den konservative siden, ikke føler behov for å bevege seg utenfor de trygge og forutsigbare rammene til samfunnet de tilhører. De som aldri bryter de etablerte normene, vil heller aldri oppleve sanksjoner, eller negativ sosial kontroll, fra gruppen de tilhører. Mange kan dermed leve et helt liv i BCC uten noen gang å bli utsatt for negativ sosial kontroll. Personer som heller mer til den liberale siden, kan ha en helt annen opplevelse. De kan ha behov for å utforske, spørre og teste grenser, og kan lett havne i situasjoner hvor de bryter sosiale normer og regler. Det er ofte disse personene som vil bli utsatt for sanksjoner, eller negativ sosial kontroll, fra gruppen de tilhører. Det er vanskelig å si om det er få eller mange som blir utsatt for negativ sosial kontroll i BCC. Men det er ikke tvil om at det er noen som opplever negativ sosial kontroll, og at dette kan være veldig belastende for de som rammes. Spenningsfeltet mellom Trygghet og Frihet Jordan Peterson kaller det å balansere i spenningsfeltet mellom trygghet og frihet for «å balansere på linjen mellom Orden og Kaos». I film og litteratur blir spenningsfeltet mellom trygghet/stabilitet og frihet ofte dramatisert. Et eksempel er disneyfilmen Vaiana fra 2016. Filmen handler om den 16 år gamle jenta Vaiana som har vokst opp som høvdingedatter på en vakker øy i Stillehavet. Der har hun en omsorgsfull familie, venner og alt hun trenger. Likevel trekkes hun mot friheten utenfor øya. I likhet med mange andre tradisjonelle fortellinger, handler denne fortellingen både om hvordan hovedpersonen utvikler sin egen karakter, og om hvordan hovedpersonens utvikling påvirker et helt samfunn. I denne fortellingen er det et spenningsfelt mellom far og datter. Faren har opplevd at havet kan være farlig. Han har opplevd at hans nærmeste venn druknet på havet, og at han selv var nær ved å drukne. Han ønsker å beskytte datteren sin mot noe som han synes er farlig. Men datteren opplever dette som overbeskyttelse. Hun ønsker ikke bare en trygg havn, hun ønsker seg også frihet. Gjennom bestemorens fortellinger om fortiden, finner Vaiana sin vei ut på det store og frie, men samtidig farlige havet. Det er brukt mye gammel symbolikk i fortellingen. Blant annet skal Vaiana levere en stein med symbolet for makt og skaperkraft tilbake til morgudinnen Te Fiti. Og etter å ha overvunnet mange vanskeligheter, blir hjertet og makten gitt tilbake til morgudinnen. Det er ingen mennesker som skal ha så stor makt som gudene har. Folket på øya, som har vært offer for høvdingens overbeskyttelse og undertrykkelse, blir et fritt folk, som lærer seg å overvinne farene på havet. Nå har de både den trygge havnen på øya og friheten på havet. Menigheten og Verden I BCC har vi sanger og fortellinger hvor menigheten ble framstilt som en trygg sommerøy. På samme måte som faren til Vaiana ville beskytte datteren mot det farlige havet, vil venner, familie og menighetsledere beskytte alle på innsiden i menigheten mot den farlige verden utenfor. Så lenge som menigheten blir definert som den eneste trygge havnen i en farlig og ond verden, kan det føre til overdreven frykt, og skadelig overbeskyttelse og negativ kontroll i menigheten. Fortellinger om hvor dårlig det har gått med personer som har valgt å forlate menigheten kan oppleves som en trussel om hvor dårlig det kommer til å gå med de som velger noe annet enn det trygge livet på innsiden i menigheten. Jeg tenker at BCC kan motvirke negativ sosial kontroll ved å tenke gjennom hvordan de framstiller verden utenfor BCC i forkynnelsen. Istedenfor å advare medlemmene mot den onde eller farlige verden, kan de lære medlemmene hvordan de kan navigere i en åpen og fri verden på best mulig måte. Det finnes både godhet og ondskap i verden, og potensialet til å gjøre både godt og ondt, ligger inni i hver enkelt av oss. Noen ganger velger vi rett, andre ganger tar vi feil. På det grunnlaget blir det feil å lage et skarpt skille mellom de som er «innenfor» og «utenfor» menigheten. Forfatteren og historikeren Aleksandr Solzjenitsyn, som satt mange år i fangeleir for å ha kritisert styret i Russland, skrev mens han satt i fangeleiren: «Linjen som skiller mellom godt og ondt går ikke gjennom stater, heller ikke mellom klasser, og heller ikke mellom de politiske partier, men rett gjennom ethvert menneskes hjerte.» Uansett om vi er «innenfor» eller «utenfor», kan vi selv velge hvordan vi vil oppføre oss, både som enkeltpersoner, og som medlemmer av et fellesskap. Sosial utestenging BCC har en lang tradisjon med sosial utestenging av personer som velger å leve et annet liv enn det som defineres som riktig på innsiden av BCC. For eksempel hadde vi fram til nylig skriftlige regler for hvem som ikke var velkommen ved forskjellige tilstelninger i menighetens regi. I tillegg har vi hatt mange uskreven regler om sosial utestenging. Tanken har vært at menigheten skal holdes ren fra dårlig og verdslig påvirkning. Den sosiale utestengingen foregår slik at den sosiale kontakten brytes helt, eller delvis, med personer som velger å forlate menigheten, stiller besværlige spørsmål eller på andre måter ikke lever helt opp til normene i menigheten. Det er mange mennesker som har lidd unødvendig mye på grunn av denne praksisen. Livet i en streng konservativ menighet passer ikke for alle mennesker, av forskjellige grunner. De som velger å forlate, bør bli akseptert og behandlet med respekt av de som er på innsiden. De som har en trygg tro, behøver ikke være redde for dårlig påvirkning fra venner eller familiemedlemmer som har valgt en annen levemåte. Isteden kan vårt vennskap og gode og robuste familie-relasjoner fungere som en trygg havn for de menneskene som vi har rundt oss, både for de som er på «innsiden» og for de som er på «utsiden» av menigheten. Den gylne regel På den tiden Jesus levde, var Israel delt i to deler. Jødene fulgte den jødiske tradisjonen, og fulgte levereglene fra det gamle testamentet. Samaritanerne hadde laget sine egne regler, og i følge de rett-troende jødene, ba samaritanerne til Gud på feil sted og på feil måte. Jødene og samaritanerne snakket ikke med hverandre. Jesus fortalte lignelsen om en mann som ble slått ned og ranet av røvere. Først gikk en prest forbi uten å hjelpe. Deretter gikk en levitt forbi uten å hjelpe. Så kom mannen fra Samaria, som jødene ikke ville snakke med. Han stoppet opp og hjalp mannen som var i nød. I denne lignelsen svarte Jesus på spørsmålet om hvem som er min neste. Jesus peker på at den gylne regelen også gjelder for de som tilhører en annen gruppe enn meg selv: «Alt dere vil at andre skal gjøre mot dere, skal også dere gjøre mot dem. For dette er loven og profetene i en sum.» (Matteus, 7.12) Vi har opplevd mange forbedringer i BCC de siste tiårene. Jeg håper at en større forståelse av hvordan negativ sosial kontroll utøves i vår menighet, kan føre til et bedre og inkluderende miljø, og en bedre relasjon til verden utenfor. "David"
4 Comments
Nina
14/12/2020 02:01:23 pm
Bra skrevet! Endelig et velskrevet og velreflektert innlegg i denne debatten. Det blir satt ord på noe jeg selv har erfart og reflektert over. Forfatteren klarer å se litt nyansert på det, selv om han tydeligvis er ‘innenfor’. Flott!
Reply
KAL
14/12/2020 03:08:42 pm
Mye bra argumentasjon. Ett par områder «David» ikke kom innom, var endringen i praksis og forkynnelse som kom etter at Sigurd Bratlie og Aksel Smith gikk bort.
Reply
HK
15/12/2020 02:49:26 am
Er denne endringstalen tilgjengelig noe sted?
Reply
KAL
16/12/2020 12:59:30 pm
Tror den finnes ja. Regner med at Oscar Floor kan ha den og.
Reply
Leave a Reply. |
stemmer fra en annen virkelighetMennesker med bakgrunn fra ulike trossamfunn forteller. Kategorier
All
|