Smiths venner - hva tror de?
"Seier over synd" og "å få del i guddommelig natur" er sentrale aspekter ved BCC's lære, som her avviker fra tradisjonelle statskirkelige oppfatninger. BCC tror at Jesus hadde menneskelig natur på tross av å være Guds sønn. Det som gjør han til forløper er imidlertid at han aldri gav etter for det, aldri syndet. BCC tror at man ved å stadig fornekte sine lyster (sitt kjød og synden som bor i det), stadig vil bli gitt mer innsikt i (få lys over) hva som bor i en, og at man dermed, skritt for skritt, vil bli et bedre menneske (seire over synden) - og dermed "få del i guddommelig natur". De tror dessuten at det er mulig for alle mennesker å bli gjennomført guddommelige på denne måten, og at man i så tilfelle vil bli "rykket opp" til Gud i himmelen. Kristenlivet anses derfor som en livslang prosess i større grad enn andre kristne tolkninger.
Brunstad Christian Church fremholder at de har sin basis i Det nye testamente, tror at Bibelen er Guds ord, og at de utover det grunnlaget ikke har noen lære. Grunnleggende i deres tro er troen på Jesus som Guds sønn, Den Hellige Ånd, syndenes forlatelse, dåpen og nattverden.
Deler av BCCs grunnsyn faller sammen med tradisjonell, konservativ, kristen teologi. Bibelen anses som Guds Ord i full forstand, en ufeilbarlig bok som i sin helhet er inspirert av Gud. Man oppfatter Første Moseboks urhistorie (Adam og Eva, Noah, Babels tårn) som virkelige, historiske personer og begivenheter. Utover Bibelen er det utgitt en del bøker og skrifter som er skrevet av sentrale personer i bevegelsen, men disse har ikke samme status som Bibelen. Den mest sentrale egenpublikasjonen er Johan Oscar Smiths etterlatte brev, en samling brev som grunnlegger Johan O. Smith skrev, hvor brorparten av brevene var til hans bror Aksel Smith, og resten i all hovedsak til Elias Aslaksen eller Smiths familie.
BCC praktiserer troendes dåp ved fullstendig nedsenkning i vann. Konfirmasjon eksisterer ikke som rituale, men de fleste lokalmenigheter har en form for trosopplæring som kan sees i parallell til kirkelig konfirmasjon. Denne kalles i de fleste menigheter for bibelundervisning. I store menigheter går ungdom til bibelundervisning mens de går på 9. eller 10. klassetrinn.
BCC tror at Jesus ble født som et vanlig menneske (Adam etter syndefallet) og hadde en egenvilje som sto Guds vilje imot som alle andre mennesker, men ved at han aldri fulgte denne egne viljen, men alltid valgte Guds vilje fremfor sin egen, fikk han del i guddommelig natur(oppnådde hele Kristi fylde). At han sto opp igjen fra det døde er beviset for at han aldri syndet. Å følge Jesus i denne utviklingen er en viktig del av BCCs doktrine.
Elias Aslaksen beskriver den kristnes liv i Kristus åpenbart i kjød:
Brunstad Christian Church fremholder at de har sin basis i Det nye testamente, tror at Bibelen er Guds ord, og at de utover det grunnlaget ikke har noen lære. Grunnleggende i deres tro er troen på Jesus som Guds sønn, Den Hellige Ånd, syndenes forlatelse, dåpen og nattverden.
Deler av BCCs grunnsyn faller sammen med tradisjonell, konservativ, kristen teologi. Bibelen anses som Guds Ord i full forstand, en ufeilbarlig bok som i sin helhet er inspirert av Gud. Man oppfatter Første Moseboks urhistorie (Adam og Eva, Noah, Babels tårn) som virkelige, historiske personer og begivenheter. Utover Bibelen er det utgitt en del bøker og skrifter som er skrevet av sentrale personer i bevegelsen, men disse har ikke samme status som Bibelen. Den mest sentrale egenpublikasjonen er Johan Oscar Smiths etterlatte brev, en samling brev som grunnlegger Johan O. Smith skrev, hvor brorparten av brevene var til hans bror Aksel Smith, og resten i all hovedsak til Elias Aslaksen eller Smiths familie.
BCC praktiserer troendes dåp ved fullstendig nedsenkning i vann. Konfirmasjon eksisterer ikke som rituale, men de fleste lokalmenigheter har en form for trosopplæring som kan sees i parallell til kirkelig konfirmasjon. Denne kalles i de fleste menigheter for bibelundervisning. I store menigheter går ungdom til bibelundervisning mens de går på 9. eller 10. klassetrinn.
BCC tror at Jesus ble født som et vanlig menneske (Adam etter syndefallet) og hadde en egenvilje som sto Guds vilje imot som alle andre mennesker, men ved at han aldri fulgte denne egne viljen, men alltid valgte Guds vilje fremfor sin egen, fikk han del i guddommelig natur(oppnådde hele Kristi fylde). At han sto opp igjen fra det døde er beviset for at han aldri syndet. Å følge Jesus i denne utviklingen er en viktig del av BCCs doktrine.
Elias Aslaksen beskriver den kristnes liv i Kristus åpenbart i kjød:
Den Hellige Ånd skal minne og veilede oss på veien som Jesu disipler. Ved lydighet mot det Ånden forteller oss skjer det en indre forvandling. I dette lyset fra Guds ord og Den Hellige Ånd ser vi mer og mer de sidene ved vår egenvilje og naturlige tendenser som strider mot Guds vilje. Når vi er enige og erkjenner det som Den Hellige Ånd påpeker, skjer det ved hjelp av Ånden en renselse fra denne synden. Slik blir livet en vandring i større og større erkjennelse og rensning. Denne indre forvandlingen er det som Bibelen kaller helliggjørelse.
En analyse av Geir Lie, «Kristologien i Brunstad Christian Church: en misforstått impuls fra Keswickbevegelsen?», peker på at BCCs teologi kan være inspirert av den katolske mystikeren Madame Guyón. Deler av Brunstad Christian Churchs forståelse av frelsesprosessen sammenfaller også med katolisismen, men deres oppfatning av Jesuinkarnasjon og liv på jorden skiller seg både fra katolisisme og tradisjonell protestantisme. Her finnes imidlertid større likheter med kenotismen som ikke aksepterer at Jesus var både guddommelig og menneskelig mens han levde på jorden.