Hva tror Guds menighet?
I følge GM så kan den kristne kirkes historie kan deles i tre pakter. De første startet ved moseloven, den andre ved Jesu fødsel og den tredje i 1881 da Aanen Reinertsen fikk kall fra Gud.
Jorden har ifølge GM vært i en åndelig natt i 1260 år, hvor alt sant kristenliv har vært borte. Det åndelige mørket ble innledet i år 666, og ble avsluttet når Reinertsen presenterte budskapet som menigheten benevner Det evige evangelium. Siden det tolkes at det i henhold til profeten Daniel 12:11-12 er 45 års differanse mellom historisk og åndelig tidsregning, noe som gir følgende regnestykke: 666+1260-45=1881. Guds menighet tror at Jesus Kristus er kommet tilbake til jorden igjen for å leve sammen med sitt folk i 1000 år, og at han kom gjennom sin utvalgte profet Aanen Reinertsen. Gjenkomsten var i åndelig forstand, slik at man ikke må tolke det slik at Aanen var Jesus. Reinertsens funksjon er beskrevet i Åpenbaringen 10: 1-6. Troslæren til Guds Menighet er i presentasjonsskriftet samlet i 7 doktriner: Første doktrine ”Den kristne kirkes historie er inndelt i tre tidsepoker og pakter”. Synet på hele historien står svært sentralt i Guds menighet. Den er delt inn i tre husholdninger eller pakter. Mellom den andre og den tredje pakt har vi Natten, eller Dyrets regjeringstid, denne står omtalt under 4. doktrine. Den første pakts tid er tiden fra urhistorien frem til Kristi fødsel. ”Herren oppreiste sin pakt med Abraham. Hovedinnholdet i denne pakt var forjettelsen gitt til Israel, jødene, og loven gitt ved Moses. Derfor kalles den lovens tidsperiode” (GM, s.3). Men jødene opplevde et åndelig forfall. Herren sendte profeter for å advare folket og for å vende dem tilbake, men til ingen nytte. Mennesket var kommet dit hen, at Gud besluttet å sende sin sønn til dem for å opprette en ny pakt. Jesus opphevet den forrige pakten og kom med nye retningslinjer. ”Når prestedømmet forandres, betyr det nødvendigvis at loven også forandres” (Hebr, 7.12). Men heller ikke denne pakten skulle bli varig. Jesus kom til verden, men menneskene tok ikke imot han. De hadde ventet han i en annen skikkelse, som en mektig konge og ikke i ringhet. Derfor var det bare noen få som lot seg overbevise, og mottok frelsen. Før han døde, annonserte Jesus sin gjenkomst. Da skulle han opprette en tredje pakt med sitt folk. Kirken ble ledet på rett vei så lenge apostlene var blant dem, for de hadde åndens kraft. Men satan villedet de troende, og kirken ble korrumpert. I 2. Tessalonikerbrev forutser Paulus kirkens skjebne. Satan skal villede mennesket og ta Guds plass. ”Guds menighet tror at Jesus nå er kommet til jorden igjen og har stiftet en ny og evig pakt med sitt folk. Det er den tredje og siste pakt” (GM,s.4). Ifølge GM var villfarelsen fullendt, og det fantes ikke lenger noen sann tro. Derfor måtte Jesus komme tilbake for å gjenopprette det sanne gudsliv, og han lever i åndelig forstand sammen med dem. Annen doktrine ”De profetiske skrifter har to betydninger, en historisk og en åndelig”. De profetiske ord ble gitt til mennesket i den første pakts tid. Det endelige budskap ble formidlet av Jesus. At skriftene har to betydninger innebærer at den historiske siden ved dem kan leses og forstås av alle, men for å forstå den åndelige betydning forutsettes at man har tatt del i den hellige ånd. Som den første pakt var lovens og gjerningens tid, så er dette åndens tid. Av den grunn tar Guds Menighet avstand fra all form for ytre gudsdyrking, for man kan ikke nærme seg Gud gjennom riter eller materielle ting. Det inkluderer særskilte kirkelige bygninger, tårn, kors og krusifikser for å nevne noen. GM tar også avstand fra en rekke kirkelige seremonier, så som fysisk dåp, nattverd og konfirmasjon. ”Thi så ofte soI æde dette brød og drikke denne kalk, forkynte I Herrens Død, indtil han kommer”. I følge GM har Jesus allerede kommet, og den gamle formen for nattverd hører den forrige pakt til. I stedet praktiseres communion i åndelig forstand, dvs. at en gjennom forkynnelsen mottar åndelig brød og vin. GM hevder at det lutherske dåpssyn er ubibelsk. Vanndåpen, og særlig barnedåpen, har ingen reell verdi, men kunne før den 3. pakt fungere som et forbilde for den endelige dåpen; ilddåpen eller den åndelige dåpen. Denne skjer uten noen form for seremoni, og kan arte seg på forskjellige måter. Konfirmasjonen blir sett på som et kristelig fremmedelement, som ble skapt av paven og brakt til Norge av Pontoppidan. Den kan derfor ikke regnes som en hellig handling. GM opplever at slike ritualer er uten verdi for Gud, og heller fungerer som avgudsdyrkelse. Det samme syn har de på julen. ”Julen, på den måten den feires, er etter vårt syn et sammensurium av hedensk skikk, fest, fyll, trollfantasier og storbuisiness med en kristelig lasur” (GM 2, s.4). Det samme gjelder for påske. |
Tredje doktrine ”Jesus skapte betingelsen for å oppnå frelse ved tro”. Gjennom Jesus fikk menneskene tilbud om tilgivelse og frelse ved tro. Men tro alene er ikke nok, for uten gjerninger så er troen død. ”Vet du ikke du uforstandige menneske, at tro er til ingen nytte uten gjerninger?” (Jakobs brev 2. 20). Frelsen betinger altså rett og sann tro som får sin fullkommenhet gjennom rette gjerninger. Fjerde doktrine ”Jesus forkynte at en natt var i vente”, Natten eller Dyrets regjeringstid. Dette er betegnelsen på perioden etter at den sanne menighet var opphørt. Det er snakk om en åndelig natt, hvor Satan villedet kirken og menneskene til å tro at han var Gud. I følge Daniel 9.25 skulle Jesus ryddes av veien etter 62 uker (ca. 400 år etter profetisk beregning) og det stadige offer, den sanne gudstjeneste, skulle opphøre. Dermed mistet menneskene sin mulighet til frelse. Natten senket seg mens St. Vitalian var pave (657- 672), nærmere bestemt i år 666, og den falske kirke hadde seiret. Reinertsen beskriver det slik :”Og dragen gav det sin kraft, og sin trone og stor magt. Dette pavedyr knusede og tærskede al jorden og myrdede de hellige, som ikke vilde underkaste sig dets lære og regel, og dets magt var til at virke i 42 mnd., hvilket efter profetisk beregning er 1260 år”. Dette gir oss regnestykket: 666+ 1260 =1926. Imidlertid er det en forskjell i beregningen av historisk og åndelig tid. Det er en differanse på 45 år, og vi får 1926- 45 = 1881, eller det år AR første gang opplevde Guds tuktelser, og nattens tid var over. Femte doktrine ”Jesus forkynte at han ville komme igjen til verden for å danne seg et nytt rike før den siste store dom”. Jesus kom gjennom sin profet AR, som igjen brakte sitt evangelium til menneskene, et evangelium som er evig og som ikke skal rystes. Det kommer klart fram at Reinertsen, eller ”Drengebarnet” ikke er Jesus Kristus legemlige person, men den som Jesus lot seg gjenføde i. I åndens tidsalder, den 2. pakt, var det få som så på Jesus som Messias. Han kom ikke slik han var ventet, ikke som konge eller frelser, men som snekkerens sønn. Slik ble det også ved hans annet komme, og han er i dag fortsatt skjult for de fleste. Sjette doktrine "Det finnes bare en sann Gud, en sann tro, en sann dåp, en sann læreog en sann omvendelse”. Menneskene ble etter apostlenes tid villedet av Satan. Han har hatt så stor makt at nasjoner som har bekjent seg til den kristne tro har ført blodige kriger mot hverandre og dermed begått brodermord. De mistet den rette lære ”og de delte seg opp i hundrevis av sektpartier og begynte å tro på eventyr”. ”For det skal komme en tid da folk ikke lenger kan tåle den sunne lære, men slik de finner det for godt skal de ta seg lærere i mengdevis…” (2. Tim. 4.3). Alle andre kirkesamfunn er altså et resultat av antikristens forførende makt. ”Enn om en engel fra himmelen skulle forkynne dere et annet evangelium enn det vi har forkynt, så skal han være forbannet” (Gal. 1, 8b-9). Menigheten konkluderer derfor med at ”alle dem som tror det finnes rettferdige sjeler i et hvert samfunn, de drives av villfarende åndskrefter og tilhører ikke sannheten, Jesus” (GM, s. 9). Sjuende doktrine ”Det tusenårige rike skal leves naturlig på vår naturlige jord”. Den tredje pakt brakte det sanne gudsliv tilbake til menneskene. Slik skal det være i 1000 år, og det regnes som den første oppstandelse (Åp. 20, 5b). Menneskene skal som før leve og dø på den vanlige jord. Forskjellen er at de nå er frigjort fra Satans overherredømme, og han skal sitte fengslet hele denne tiden (jfr. Åp. 20). GM tror dessuten at Satan ikke lenger kan forføre menneskene etter deres naturlige død. Annerledes er det i deres jordiske liv. Bibelen lærer at det er umulig å fornye sin omvendelse dersom en faller fra etter først å ha fått del i den Hellige Ånd (jfr. 6.doktrine og kap. om mennesket). Etter at tusenårsriket er over så skal det komme en tid som er like lang som nattens tid (1260 år). Da skal Guds utvalgte leve i Jødeland, og de skal opphøyes over alle andre menigheter. Kilde: S Solberg "Guds Menighet på Ørsnes, hvem er de, hva tror de på?" |