A loving provision?
|
Flere ressurser i Vakttårnets Bibel og Traktatselskaptilbyr instruksjoner om hvordan du skal behandle tidligere medlemmer av trossamfunnet. For eksempel beskriver Eldstehåndboken « Shepherd the Flock of God» (Vakttårnets Bibel og Traktatselskap, 2010, s. 116) hvordan medlemmene skal behandle ekskluderte og frafalne medlemmer:
"Man skal ikke ha omgang med eller samtale med en som er ekskludert eller som har trukket seg fra menigheten" Medlemmene må også avstå fra å ha unødig samvær med slektninger som har trukket seg eller er utstøtt og som ikke er i husholdningen. (Vakttårnets Bibel og Traktatselskap, 2010, s. 116). Å ha en ‘vedvarende åndelig assosiasjon’ med den som er ekskludert eller har trukket seg, ‘eller åpenlyst kritiserer avgjørelsen om ekskludering, kan føre til at det blir tatt en disiplinær handling mot det enkelte medlemmet. Vakttårnets Bibel og Traktatselskap sine tidsskrifter ‘Våkn Opp!’ Og ‘Vakttårnet’ tilbyr ytterligere veiledning om hvordan medlemmene skal behandle medlemmer som har trukket seg eller er ekskludert. "... et enkelt "Hei" for noen kan være det første trinnet som utvikler seg til en samtale og kanskje til og med et vennskap. Skulle vi ønske å ta det første skrittet med en ekskludert person?" (Vakttårnet, 1981, s.25) Samfunnet bruker forskjellige grunner for å rettferdiggjøre sin beslutning om å sky medlemmer som har trukket seg eller er eskluderte. Samfunnet omtaler ekskludering som en «kjærlig ordning» (Vakttårnet, 2015, s.29) Hvis du bryter kontakten med den som er eks- kludert eller har trukket seg, viser du at du hater de holdningene og handlingene som la ̊ bak dette utfallet. Du viser imidler- tid ogsa ̊ at du elsker overtrederen høyt nok til at du vil gjøre det som er til beste for ham eller henne. Din lojalitet mot Jehova kan gjøre det mer sannsynlig at den som blir tuktet, vil angre og vende tilbake til Jehova. Det er flere fordeler ved at vi følger den bibelske ordning som går ut på at vi skal ekskludere overtredere som ikke angrer, og holde oss unna dem. På den måten bevarer vi menighetens renhet, og vi viser tydelig at vi forsvarer Bibelens høye moralnormer. (1 Pet 1:14-16) Det beskytter oss mot dårlig påvirkning. (Gal. 5: 7—9) Det gir også overtrederen mulighet til å høste fullt gagn av den tukt han har fått, noe som kan hjelpe ham til å frambringe «fredelig frukt, nemlig rettferdighet». — Hebr 12:11 Vil kan kanskje lure på, siden Guds menighet er bygd på kjærlighet, hvorfor noen vil snakke om ekskludering eller å fjerne mennesker fra menigheten. . Årsaken til ekskludering er noen av de som kommer inn i denne menigheten uten å elske Kristus. De som er kjent med situasjonen i menigheten, skal aldri si hei eller farvel til ham. Han er ikke velkommen blant oss, og vi unngår ham Et slikt individ har ingen plass i den rene organisasjonen eller Guds menighet. Han skulle gå tilbake til den onde gruppen som han en gang kom fra og dø med den onde gruppen med Satans organisasjon. (Vakttårnet, 1952, s. 131) Å ha unødvendig tilknytning er ikke begrenset til ansikt til ansikt. Den utstøtelses- politikken er tilpasset teknologiske fremskritt: ̊Det som ditt kjære familiemedlem egentlig trenger å se, er at du er fast bestemt på å sette ̊ Jehova foran alt annet – også familiebåndene. familiemedlem egentlig trenger å se, er at du er fast bestemt på å sette ̊ Jehova foran alt annet – også familiebåndene. (...) Ikke let etter unnskyldninger for å ha kontakt med en i familien som er ekskludert, for eksempel via e-post. (Vakttårnet, 1952, p. 131) Medlemmene må sette Jehova først, og dette inkluderer å bryte bånd med nære slektninger, også barn: Hva vil foreldrene gjøre? Vil de følge Jehovas klare veiledning? Eller vil de komme med bortforklaringer og si at «nødvendige familieanliggender» gjør at de må ha regelmessig kontakt med sin ekskluderte sønn? Når de treffer en avgjørelse, må de ikke glemme hva Jehova synes om det de velger å gjøre. (...) Når noen bryter Jehovas lover i dag, må de ikke umiddelbart bøte med livet. I sin kjærlighet gir Jehova dem mulighet til å angre og vende om fra sine urett- ferdige gjerninger. Men hva ville Jehova føle hvis foreldrene til en som ikke angrer, fortsatte å sette Ham på prøve ved å ha unødvendig kontakt med sin ekskluderte sønn eller datter? (Vakttårnet, 2011, p. 31-32) Et unntak fra å utstøte en nærstående er tillatt, hvis personen bor i samme husstand, for eksempel barn eller partner: Hvis barnet er mindreårig og bor hjemme, vil du naturlig fortsette å ta vare på hans fysiske behov. Han krever også moralsk trening og disiplin, og du har ansvaret for å gi disse. '(Vakttårnet, 2007, s. 20) Dermed kan en mann som er ekskludert eller som har trukket seg fortsatt bo hjemme med sin kristne kone og trofaste barn. Situasjonen er annerledes hvis den ekskluderte eller den som har trukket seg er en slektning som bor utenfor nærmeste familiekrets og hjem. Det kan være mulig å ha nesten ingen kontakt i det hele tatt med den pårørende. '(Vakttårnet, 1988, s. 27). Vakttårnets Bibel og Traktatselskap krever ikke bare av sine medlemmer å sky tidligere medlemmer, men aktivt å hate dem: Jesus oppfordret tilhengere til å elske fiendene sine, men Guds ord sier også at vi skal "hate det som er ondt." Når en person fortsetter sin onde adferd selv når han vet hva som er rett, når det onde blir en del av han, da må den kristne hate den personen som ondskapen er uløselig knyttet til, for å hate det onde. '(Vakttårnet, 1961, s. 420). Det er vanskelig å estimere hvor mange som er berørt av denne politikken. Det er flere årsaker til dette: Vakttårnets Bibel og Traktatselskap fører ikke statistikk over hvor mange medlemmer som trekker seg, blir ekskluderte eller blir inaktive. Samfunnet publiserer imidlertid en årlig statistikk over antall aktive medlemmer (forkynnere) og nye medlemmer (dåp). Ved å trekke fra antallet aktive forkynnere fra det totale antallet medlemmer (nylig døpte og allerede aktive) året før, trekker vi ut et antall vitner som mangler 'fra den årlige statistikken. ‘Mangler’ tilsvarer ikke ekskluderte. men inkluderer også medlemmer som har trukket seg eller blitt inaktive. Videre vet vi ikke hvor mange av de ‘savnede’ som utgjør dødsfall eller gjenopptatte. Videre spesifiserer ikke samfunnet hvordan de kommer frem til tallene som presenteres i den årlige statistikken; det er derfor usikkert hvor pålitelig samfunnets statistiske data er i utgangspunktet. Ved å legge disse begrensningene til side, kommer vi til et antall 1 451 737 ‘savnede’ vitner mellom årene 2000-2016. Det er også viktig å huske at det ikke var før i 2015 at forsamlingen sluttet å registrere inaktive medlemmer. Derfor tilsvarer ikke antall savnede medlemmer nødvendigvis mengden av ekskluderte medlemmer. For årsrapportene om medlemskap gitt av The Vakttårnets Bibel og Traktatselskap for årene 2000 til 2016, se den Verdensomspennende rapporten for hvert år på Jehovas vitners offisielle nettsted. (https://www.jw.org/no/) Kilde: Gutgsell Julia, «A loving provision? How former Jehovah´s Witnesses experience shunning practises»
|