Etiske retningslinjerEtiske retningslinjer for frivillige og medarbeidere i Hjelpekilden Norge
1. FormålEtiske retningslinjer for frivillige og medarbeidere i Hjelpekilden skal sikre en god etisk praksis i møte med våre brukere/ mottagere av frivillig innsats, slik at de kan oppleve å bli møtt med verdighet og respekt. Retningslinjene gjelder for alle frivillige i Hjelpekilden samt medarbeidere. Med medarbeidere menes alle som har verv i Hjelpekilden, som daglig leder, styret og andre stillinger og verv.
2. TaushetspliktFrivillige og medarbeidere underskriver en taushetserklæring og etiske retningslinjer. I engasjementet som frivillig kan man få tilgang til opplysninger som ikke må bli kjent for uvedkommende. Taushetsplikten er pålagt. Den gjelder både for den tiden man er tilknyttet tjenesten, og etter endt tjeneste
3. Møte med brukere og deltagereReligiøse utbrytere går gjennom ulike faser i sitt brudd. Vi viser respekt for at mennesker kan befinne seg i ulike stadier, og viser forståelse for at mange trenger tid i sin prosess. Vi forstår at det som hjalp for egen del i vår bruddprosess ikke nødvendigvis er riktig for andre. Vi skal ikke gi brukere en oppskrift, men respektere at alle må finne sin egen vei.
Vi er kjent med at vår rolle er i kraft av likepersonarbeid, og ikke som behandler. Vi vet at hvis en bruker trenger mer hjelp enn hva en kan gjøre i kraft av å være likeperson, så anbefaler vi å oppsøke profesjonell hjelp via fastlege og fagpersoner. 4. Politisk og religiøs nøytralitetNår det gjøres arbeid som oppfattes å være på Hjelpekildens vegne, skal frivillige eller medarbeidere unngå å offentlig gi uttrykk for meninger som kan virke negativt på Hjelpekildens nøytralitet når det gjelder politikk og religion.
Overfor brukere av Hjelpekildens hjelpetilbud skal vi vise respekt overfor eventuell trosretning eller politisk overbevisning. Bestemmelsen er ikke til hinder for at medarbeidere og frivillige ellers kan være politisk eller religiøst aktive. 5. Grenseoverskridende handlingerEn frivillig eller medarbeider i Hjelpekilden skal ikke på noen måte utnytte at han eller hun kan være et forbilde eller en ressurs for andre, eller på noen måte bidra til at mennesker blir utnyttet økonomisk, følelsesmessig eller seksuelt.
Alle frivillige og medarbeidere skal bidra til en trygg organisasjonskultur der ingen skal utsettes for grenseoverskridende handlinger eller annen type integritetsoverskridende adferd. 6. VarslingÅ varsle er å si fra om kritikkverdige forhold i Hjelpekilden. Dette kan gjelde:
Listen er ikke uttømmende. Hjelpekilden legger vekt på en organisasjonskultur der det er aksept for å ta opp kritikkverdige forhold. Alle henvendelser vil bli behandlet seriøst, samtidig vil vi ivareta personvernet for de involverte parter. Varsling skal skje til Daglig leder eller Styrets leder, muntlig eller skriftlig. Daglig leder: info(at)hjelpekilden.no tlf 91 77 27 06 Styrets leder: styret(at)hjelpekilden.no 7. Utadrettet virksomhetHjelpekilden ønsker et samkjørt informasjonsarbeid. Som frivillig medarbeider må du følge disse retningslinjene:
Media Uttalelser i media i forbindelse med ens frivillige engasjement i Hjelpekilden skal være avklart med daglig leder. Eksterne innlegg på kurs/ seminarer Når man uttaler seg i egenskap av å være frivillig medarbeider for Hjelpekilden, for eksempel holder kurs, har innlegg etc, skal dette være avklart med Daglig leder. 8. PolitiattestHvis den frivillige skal jobbe med noen som er under 18 år eller personer med utviklingshemming, må den frivillige fremlegge en begrenset politiattest.
9. Brudd på punkter i avtalenKonsekvenser for brudd på etiske retningslinjer vil bli vurdert av daglig leder og Hjelpekildens styre.
|